Metoder til den børnefaglige undersøgelse. I et komparativt perspektiv

Kresta Munkholt Sørensen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

4243 Downloads (Pure)

Resumé

Denne afhandling omhandler rammerne for sagsbehandlingen i forhold til udsatte børn, unge og deres familier. Afhandlingen er centreret omkring, hvordan socialarbejderne oplever metoderne til den børnefaglige undersøgelse, og er udarbejdet i et komparativt perspektiv med fokus på følgende tre forskellige metoder: Integrated Children’s System (ICS), Signs of Safety (SoS) samt en kommunal tilgang (MM).
Resultaterne peger på, at der er forskel mellem de tre metoder til den børnefaglige undersøgelse. Forskelle der bliver tydelige, når vi anskuer det i forhold til at få en støtte i udførelsen af det praktiske sociale arbejde, som foretages hver dag i de danske kommuner, hvor særligt de nye metoder opleves som ufleksible og hvor nogle af termerne bliver opfattet forskelligt afhængig af den enkelte medarbejder. Mine resultater peger også på, at metoderne har betydning, når vi ser på hvilke faktorer, der vægtes. Således viser studiet, at SoS er mere ressourceorienteret sammenlignet med de to andre metoder. Omvendt bliver børn inddraget i højere grad ved brug af ICS og MM. Resultaterne peger på, at socialarbejdere, der bruger SoS oftest kun har en samtale med børnene, hvor børnene har flere samtaler ved brug af de andre to metoder. Et sidste fund, denne samlede afhandling peger på, er, at ingen af de anvendte metoder i praksis skaber vidensdeling med henblik på faglig udvikling i medarbejdergruppen.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider79
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-768-3
DOI
StatusUdgivet - 2016
NavnPh.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet
ISSN2246-1256

Bibliografisk note

Ph.d. vejleder:
Første 2½ år
Lektor Karin Kildedal, Aalborg Universitet
Sidste ½ år
Lektor Marianne Skytte, Aalborg Universitet
Seniorforsker Mette Lausten, SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd

Emneord

  • socialt arbejde
  • udsatte børn og deres familier
  • den børnefaglige undersøgelse
  • Integrated Children's System
  • Signs of Safety
  • Street-level bureaucracy

Citer dette

Sørensen, K. M. (2016). Metoder til den børnefaglige undersøgelse. I et komparativt perspektiv. Aalborg Universitetsforlag. Ph.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet https://doi.org/10.5278/vbn.phd.socsci.00052
Sørensen, Kresta Munkholt. / Metoder til den børnefaglige undersøgelse. I et komparativt perspektiv. Aalborg Universitetsforlag, 2016. 79 s. (Ph.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet).
@phdthesis{a73ad43515594b27b0fb275fd327897c,
title = "Metoder til den b{\o}rnefaglige unders{\o}gelse.: I et komparativt perspektiv",
abstract = "Denne afhandling omhandler rammerne for sagsbehandlingen i forhold til udsatte b{\o}rn, unge og deres familier. Afhandlingen er centreret omkring, hvordan socialarbejderne oplever metoderne til den b{\o}rnefaglige unders{\o}gelse, og er udarbejdet i et komparativt perspektiv med fokus p{\aa} f{\o}lgende tre forskellige metoder: Integrated Children’s System (ICS), Signs of Safety (SoS) samt en kommunal tilgang (MM).Resultaterne peger p{\aa}, at der er forskel mellem de tre metoder til den b{\o}rnefaglige unders{\o}gelse. Forskelle der bliver tydelige, n{\aa}r vi anskuer det i forhold til at f{\aa} en st{\o}tte i udf{\o}relsen af det praktiske sociale arbejde, som foretages hver dag i de danske kommuner, hvor s{\ae}rligt de nye metoder opleves som ufleksible og hvor nogle af termerne bliver opfattet forskelligt afh{\ae}ngig af den enkelte medarbejder. Mine resultater peger ogs{\aa} p{\aa}, at metoderne har betydning, n{\aa}r vi ser p{\aa} hvilke faktorer, der v{\ae}gtes. S{\aa}ledes viser studiet, at SoS er mere ressourceorienteret sammenlignet med de to andre metoder. Omvendt bliver b{\o}rn inddraget i h{\o}jere grad ved brug af ICS og MM. Resultaterne peger p{\aa}, at socialarbejdere, der bruger SoS oftest kun har en samtale med b{\o}rnene, hvor b{\o}rnene har flere samtaler ved brug af de andre to metoder. Et sidste fund, denne samlede afhandling peger p{\aa}, er, at ingen af de anvendte metoder i praksis skaber vidensdeling med henblik p{\aa} faglig udvikling i medarbejdergruppen.",
keywords = "socialt arbejde, udsatte b{\o}rn og deres familier, den b{\o}rnefaglige unders{\o}gelse, Integrated Children's System, Signs of Safety, Street-level bureaucracy",
author = "S{\o}rensen, {Kresta Munkholt}",
note = "Ph.d. vejleder: F{\o}rste 2½ {\aa}r Lektor Karin Kildedal, Aalborg Universitet Sidste ½ {\aa}r Lektor Marianne Skytte, Aalborg Universitet Seniorforsker Mette Lausten, SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velf{\ae}rd",
year = "2016",
doi = "10.5278/vbn.phd.socsci.00052",
language = "Dansk",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Sørensen, KM 2016, Metoder til den børnefaglige undersøgelse. I et komparativt perspektiv. Ph.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet, Aalborg Universitetsforlag. https://doi.org/10.5278/vbn.phd.socsci.00052

Metoder til den børnefaglige undersøgelse. I et komparativt perspektiv. / Sørensen, Kresta Munkholt.

Aalborg Universitetsforlag, 2016. 79 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - Metoder til den børnefaglige undersøgelse.

T2 - I et komparativt perspektiv

AU - Sørensen, Kresta Munkholt

N1 - Ph.d. vejleder: Første 2½ år Lektor Karin Kildedal, Aalborg Universitet Sidste ½ år Lektor Marianne Skytte, Aalborg Universitet Seniorforsker Mette Lausten, SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Denne afhandling omhandler rammerne for sagsbehandlingen i forhold til udsatte børn, unge og deres familier. Afhandlingen er centreret omkring, hvordan socialarbejderne oplever metoderne til den børnefaglige undersøgelse, og er udarbejdet i et komparativt perspektiv med fokus på følgende tre forskellige metoder: Integrated Children’s System (ICS), Signs of Safety (SoS) samt en kommunal tilgang (MM).Resultaterne peger på, at der er forskel mellem de tre metoder til den børnefaglige undersøgelse. Forskelle der bliver tydelige, når vi anskuer det i forhold til at få en støtte i udførelsen af det praktiske sociale arbejde, som foretages hver dag i de danske kommuner, hvor særligt de nye metoder opleves som ufleksible og hvor nogle af termerne bliver opfattet forskelligt afhængig af den enkelte medarbejder. Mine resultater peger også på, at metoderne har betydning, når vi ser på hvilke faktorer, der vægtes. Således viser studiet, at SoS er mere ressourceorienteret sammenlignet med de to andre metoder. Omvendt bliver børn inddraget i højere grad ved brug af ICS og MM. Resultaterne peger på, at socialarbejdere, der bruger SoS oftest kun har en samtale med børnene, hvor børnene har flere samtaler ved brug af de andre to metoder. Et sidste fund, denne samlede afhandling peger på, er, at ingen af de anvendte metoder i praksis skaber vidensdeling med henblik på faglig udvikling i medarbejdergruppen.

AB - Denne afhandling omhandler rammerne for sagsbehandlingen i forhold til udsatte børn, unge og deres familier. Afhandlingen er centreret omkring, hvordan socialarbejderne oplever metoderne til den børnefaglige undersøgelse, og er udarbejdet i et komparativt perspektiv med fokus på følgende tre forskellige metoder: Integrated Children’s System (ICS), Signs of Safety (SoS) samt en kommunal tilgang (MM).Resultaterne peger på, at der er forskel mellem de tre metoder til den børnefaglige undersøgelse. Forskelle der bliver tydelige, når vi anskuer det i forhold til at få en støtte i udførelsen af det praktiske sociale arbejde, som foretages hver dag i de danske kommuner, hvor særligt de nye metoder opleves som ufleksible og hvor nogle af termerne bliver opfattet forskelligt afhængig af den enkelte medarbejder. Mine resultater peger også på, at metoderne har betydning, når vi ser på hvilke faktorer, der vægtes. Således viser studiet, at SoS er mere ressourceorienteret sammenlignet med de to andre metoder. Omvendt bliver børn inddraget i højere grad ved brug af ICS og MM. Resultaterne peger på, at socialarbejdere, der bruger SoS oftest kun har en samtale med børnene, hvor børnene har flere samtaler ved brug af de andre to metoder. Et sidste fund, denne samlede afhandling peger på, er, at ingen af de anvendte metoder i praksis skaber vidensdeling med henblik på faglig udvikling i medarbejdergruppen.

KW - socialt arbejde

KW - udsatte børn og deres familier

KW - den børnefaglige undersøgelse

KW - Integrated Children's System

KW - Signs of Safety

KW - Street-level bureaucracy

U2 - 10.5278/vbn.phd.socsci.00052

DO - 10.5278/vbn.phd.socsci.00052

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Metoder til den børnefaglige undersøgelse.

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -

Sørensen KM. Metoder til den børnefaglige undersøgelse. I et komparativt perspektiv. Aalborg Universitetsforlag, 2016. 79 s. (Ph.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet). https://doi.org/10.5278/vbn.phd.socsci.00052