Abstract
Kapitlet analyserer Københavns Metro på baggrund af en teoretisk analyseramme der fokuserer på "mobilitetens iscenesættelse" og socio-tekniske netværk. Københavns Metro ses som en af de største forandringer af byen siden Christian IV og i kapitlet vises hvordan Metroen udgør en kulturdannende livsramme, såvel som en transportinfrastruktur. Dette sker med etableringen af et "Metroscape" der er den fysisk-tekniske, såvel som sociale og kulturelle "scene" for cirkulation og interaktion.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Byen i Bevægelse : Mobilitet - Politik - Performativitet |
Redaktører | John Andersen, Malene Freudendal-Pedersen, Lasse Koefoed, Jonas Larsen |
Antal sider | 20 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Roskilde Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2012 |
Sider | 40-60 |
Kapitel | 2 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7867-386-2 |
Status | Udgivet - 2012 |
Emneord
- Mobilitet
- Metroscape
- Goffman