Microflora Danica – kortlægning af Danmarks mikroorganismer over og under jordoverfladen

Vibeke Rudkjøbing Jørgensen, Per Halkjær Nielsen

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceFormidling

Microflora Danica er et ambitiøst projekt, hvor alle mikroorganismer i Danmark søges katalogiseret gennem et fireårigt forskningsprojekt støttet af Poul Due Jensen/Grundfos fonden med 30 millioner kroner. Projektet har sin ideologiske baggrund i Flora Danica, det fantastiske værk over alle plantearter i Norden.
På lignende vis vil vi etablere et fyldestgørende referencekatalog over mikroorganismerne omkring os. Disse er nemlig ikke kendt i dag, hvor langt de fleste mikroorganismer – både bakterier, archaea, og mikroeukaryoter - er ubeskrevne og ukendte.
Mikroorganismer skal identificeres med nye DNA-metoder i ca. 10.000 prøver fra hele landet. Prøverne dækker Danmark geografisk og inkluderer forskellige arealtyper: byer, naturområder og landbrug. Vi vil også tage prøver i undergrunden.
Projektet er vigtigt for at kunne dele viden om mikroorganismer på tværs af studier og landegrænser, og til at koble viden om funktion til specifikke organismer. Referencekatalog bliver en stor ressource for fremtidige studier af mikroorganismernes betydning i natur- og miljømæssige sammenhænge, inklusiv jord og grundvand.
På vintermødet præsenteres formål, metoder samt et udpluk af resultater fra nogle af de miljøer, som indgår i Microflora Danica. Vi vil også gerne invitere interesserede parter til at bidrage til projektet, enten med prøver eller inputs. Der kan også være tale om egentlig forskningssamarbejde, hvor yderligere metadata fra prøvetagningsstederne kan bruges til finde nøgle individer eller mønstre i de mikrobielle samfund.
Publikationsdato9 mar. 2021
StatusUdgivet - 9 mar. 2021
BegivenhedVintermøde 2021 i ATV Jord og Grundvand - online - Online via MS TEAMS, Danmark
Varighed: 9 mar. 202110 mar. 2021