Missing Links: Et case studie af et nationalt mobilitetsknudepunkt/lokalt tilbagegangssted

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskningpeer review

Resumé

Udkantsdanmark har med jævne mellemrum været på den politiske dagsorden og del af den offentlige debat i Danmark. I den offentlige debat samt i en række konventionelle teorier er problemerne med udkantsområder ofte blevet set som et spørgsmål om for lidt mobilitet og for svag forbindelse til de regionale og nationale bycentre. Forbedret og øget infrastruktur er således ofte taget op som løsningen for disse områder. Denne artikel argumenterer imod denne begrænsede forståelse af problemer relateret til udkantsområder. Nogle udkantsområder, der oplever befolkningstilbagegang, er i virkeligheden særdeles godt forbundet til de store nationale netværk af byer, infrastrukturer og industrier. Artiklen viser konkret gennem et casestudie af Hirtshals, baseret på en til formålet udviklet ’mobil metode’ samt studier af byplaner og luftfotos, hvordan dette byområde har en stor mængde mobilitet, der passerer gennem området i form af turister, forretningsrejsende, gods og offshore-industri, og det har en national motorvej, en togrute og færgeforbindelser til en række nordiske lande. Dog oplever byen stadig de samme problemer som en række andre perifere byer: fraflytning, bymæssigt forfald, mangel på unge, høj arbejdsløshed osv. Denne negative udvikling påvirker byen Hirtshals som et oplevet og levet sted. Artiklen argumenterer derfor teoretisk på baggrund af casestudiet for nødvendigheden af at mobilitet og sted i højere grad samtænkes og forstås som gensidigt afhængige. Det betyder konkret i forhold til den analyserede case, at sted og mobilitet ikke blot skal leve i sameksistens side om side, men bør tænkes sammen således, at stederne og mobilitetsstrukturerne påvirker og udvikler hinanden i den fremtidige byudviklingsproces.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSelected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University
Antal sider17
ISSN1903-1092
StatusUdgivet - 28 apr. 2014
BegivenhedTrafikdage på Aalborg Universitet (2013) - Aalborg, Danmark
Varighed: 26 aug. 201327 aug. 2013

Konference

KonferenceTrafikdage på Aalborg Universitet (2013)
LandDanmark
ByAalborg
Periode26/08/201327/08/2013

Emneord

  • mobilitet
  • sted
  • Urban design
  • Mobility
  • Mobilities

Citer dette

@inproceedings{596644a0d0f34b57954f8817cb9fc92a,
title = "Missing Links: Et case studie af et nationalt mobilitetsknudepunkt/lokalt tilbagegangssted",
abstract = "Udkantsdanmark har med j{\ae}vne mellemrum v{\ae}ret p{\aa} den politiske dagsorden og del af den offentlige debat i Danmark. I den offentlige debat samt i en r{\ae}kke konventionelle teorier er problemerne med udkantsomr{\aa}der ofte blevet set som et sp{\o}rgsm{\aa}l om for lidt mobilitet og for svag forbindelse til de regionale og nationale bycentre. Forbedret og {\o}get infrastruktur er s{\aa}ledes ofte taget op som l{\o}sningen for disse omr{\aa}der. Denne artikel argumenterer imod denne begr{\ae}nsede forst{\aa}else af problemer relateret til udkantsomr{\aa}der. Nogle udkantsomr{\aa}der, der oplever befolkningstilbagegang, er i virkeligheden s{\ae}rdeles godt forbundet til de store nationale netv{\ae}rk af byer, infrastrukturer og industrier. Artiklen viser konkret gennem et casestudie af Hirtshals, baseret p{\aa} en til form{\aa}let udviklet ’mobil metode’ samt studier af byplaner og luftfotos, hvordan dette byomr{\aa}de har en stor m{\ae}ngde mobilitet, der passerer gennem omr{\aa}det i form af turister, forretningsrejsende, gods og offshore-industri, og det har en national motorvej, en togrute og f{\ae}rgeforbindelser til en r{\ae}kke nordiske lande. Dog oplever byen stadig de samme problemer som en r{\ae}kke andre perifere byer: fraflytning, bym{\ae}ssigt forfald, mangel p{\aa} unge, h{\o}j arbejdsl{\o}shed osv. Denne negative udvikling p{\aa}virker byen Hirtshals som et oplevet og levet sted. Artiklen argumenterer derfor teoretisk p{\aa} baggrund af casestudiet for n{\o}dvendigheden af at mobilitet og sted i h{\o}jere grad samt{\ae}nkes og forst{\aa}s som gensidigt afh{\ae}ngige. Det betyder konkret i forhold til den analyserede case, at sted og mobilitet ikke blot skal leve i sameksistens side om side, men b{\o}r t{\ae}nkes sammen s{\aa}ledes, at stederne og mobilitetsstrukturerne p{\aa}virker og udvikler hinanden i den fremtidige byudviklingsproces.",
keywords = "mobilitet, sted, Urban design, Mobility, Mobilities",
author = "Lange, {Ida Sofie G{\o}tzsche} and Laursen, {Lea Louise Holst} and Claus Lassen",
year = "2014",
month = "4",
day = "28",
language = "Dansk",
journal = "Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University",
issn = "1903-1092",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",

}

TY - GEN

T1 - Missing Links

T2 - Et case studie af et nationalt mobilitetsknudepunkt/lokalt tilbagegangssted

AU - Lange, Ida Sofie Gøtzsche

AU - Laursen, Lea Louise Holst

AU - Lassen, Claus

PY - 2014/4/28

Y1 - 2014/4/28

N2 - Udkantsdanmark har med jævne mellemrum været på den politiske dagsorden og del af den offentlige debat i Danmark. I den offentlige debat samt i en række konventionelle teorier er problemerne med udkantsområder ofte blevet set som et spørgsmål om for lidt mobilitet og for svag forbindelse til de regionale og nationale bycentre. Forbedret og øget infrastruktur er således ofte taget op som løsningen for disse områder. Denne artikel argumenterer imod denne begrænsede forståelse af problemer relateret til udkantsområder. Nogle udkantsområder, der oplever befolkningstilbagegang, er i virkeligheden særdeles godt forbundet til de store nationale netværk af byer, infrastrukturer og industrier. Artiklen viser konkret gennem et casestudie af Hirtshals, baseret på en til formålet udviklet ’mobil metode’ samt studier af byplaner og luftfotos, hvordan dette byområde har en stor mængde mobilitet, der passerer gennem området i form af turister, forretningsrejsende, gods og offshore-industri, og det har en national motorvej, en togrute og færgeforbindelser til en række nordiske lande. Dog oplever byen stadig de samme problemer som en række andre perifere byer: fraflytning, bymæssigt forfald, mangel på unge, høj arbejdsløshed osv. Denne negative udvikling påvirker byen Hirtshals som et oplevet og levet sted. Artiklen argumenterer derfor teoretisk på baggrund af casestudiet for nødvendigheden af at mobilitet og sted i højere grad samtænkes og forstås som gensidigt afhængige. Det betyder konkret i forhold til den analyserede case, at sted og mobilitet ikke blot skal leve i sameksistens side om side, men bør tænkes sammen således, at stederne og mobilitetsstrukturerne påvirker og udvikler hinanden i den fremtidige byudviklingsproces.

AB - Udkantsdanmark har med jævne mellemrum været på den politiske dagsorden og del af den offentlige debat i Danmark. I den offentlige debat samt i en række konventionelle teorier er problemerne med udkantsområder ofte blevet set som et spørgsmål om for lidt mobilitet og for svag forbindelse til de regionale og nationale bycentre. Forbedret og øget infrastruktur er således ofte taget op som løsningen for disse områder. Denne artikel argumenterer imod denne begrænsede forståelse af problemer relateret til udkantsområder. Nogle udkantsområder, der oplever befolkningstilbagegang, er i virkeligheden særdeles godt forbundet til de store nationale netværk af byer, infrastrukturer og industrier. Artiklen viser konkret gennem et casestudie af Hirtshals, baseret på en til formålet udviklet ’mobil metode’ samt studier af byplaner og luftfotos, hvordan dette byområde har en stor mængde mobilitet, der passerer gennem området i form af turister, forretningsrejsende, gods og offshore-industri, og det har en national motorvej, en togrute og færgeforbindelser til en række nordiske lande. Dog oplever byen stadig de samme problemer som en række andre perifere byer: fraflytning, bymæssigt forfald, mangel på unge, høj arbejdsløshed osv. Denne negative udvikling påvirker byen Hirtshals som et oplevet og levet sted. Artiklen argumenterer derfor teoretisk på baggrund af casestudiet for nødvendigheden af at mobilitet og sted i højere grad samtænkes og forstås som gensidigt afhængige. Det betyder konkret i forhold til den analyserede case, at sted og mobilitet ikke blot skal leve i sameksistens side om side, men bør tænkes sammen således, at stederne og mobilitetsstrukturerne påvirker og udvikler hinanden i den fremtidige byudviklingsproces.

KW - mobilitet

KW - sted

KW - Urban design

KW - Mobility

KW - Mobilities

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

JO - Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University

JF - Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University

SN - 1903-1092

ER -