Mod en tættere kobling mellem skole og praktik: Erfaringer fra 21 forsøgs- og udviklingsprojekter på 18 erhvervsskoler

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

208 Downloads (Pure)

Resumé

På baggrund af 21 forsøgs- og udviklingsprojekter præsenterer rapportenen systematisk og praksisforankret viden om, hvad der kan øge elevernes muligheder for dels at koble mellem skole og praktik og dels at forbinde de teoretiske og praktiske elementer undervejs i deres erhvervsuddannelse. I rapporten anlægges et læringsperspektiv, og der tages udgangspunkt i undervisernes og andre involveredes fagpersoners perspektiver. Samlet set tegner rapporten et positivt billede. Der er generelt set skabt muligheder for bedre koblinger mellem skole og praktik, der indvirker positivt på elevernes motivation for teori. Kvaliteten i elevernes samlede uddannelsesforløb er løftet, og der er skabt grobund for erhvervsfaglig udvikling for eleverne i såvel virksomhederne som på skolerne. Forsøgene peger på, at det er muligt at foretage dette løft gennem fokus på indsatser på individniveau og strukturniveau.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagCenter for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet
Vol/bind1
Udgave1
Antal sider22
Rekvirerende organisationUndervisningsministeriet
StatusUdgivet - 17 mar. 2015

Emneord

  • eud
  • koblinger
  • elever
  • teori
  • praktik
  • læring

Citer dette

Louw, A. V. (2015). Mod en tættere kobling mellem skole og praktik: Erfaringer fra 21 forsøgs- og udviklingsprojekter på 18 erhvervsskoler. (1 udg.) København: Center for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet.
Louw, Arnt Vestergaard. / Mod en tættere kobling mellem skole og praktik : Erfaringer fra 21 forsøgs- og udviklingsprojekter på 18 erhvervsskoler. 1 udg. København : Center for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2015. 22 s.
@book{68fc1ecde0a64405b4039f74230d4f2c,
title = "Mod en t{\ae}ttere kobling mellem skole og praktik: Erfaringer fra 21 fors{\o}gs- og udviklingsprojekter p{\aa} 18 erhvervsskoler",
abstract = "P{\aa} baggrund af 21 fors{\o}gs- og udviklingsprojekter pr{\ae}senterer rapportenen systematisk og praksisforankret viden om, hvad der kan {\o}ge elevernes muligheder for dels at koble mellem skole og praktik og dels at forbinde de teoretiske og praktiske elementer undervejs i deres erhvervsuddannelse. I rapporten anl{\ae}gges et l{\ae}ringsperspektiv, og der tages udgangspunkt i undervisernes og andre involveredes fagpersoners perspektiver. Samlet set tegner rapporten et positivt billede. Der er generelt set skabt muligheder for bedre koblinger mellem skole og praktik, der indvirker positivt p{\aa} elevernes motivation for teori. Kvaliteten i elevernes samlede uddannelsesforl{\o}b er l{\o}ftet, og der er skabt grobund for erhvervsfaglig udvikling for eleverne i s{\aa}vel virksomhederne som p{\aa} skolerne. Fors{\o}gene peger p{\aa}, at det er muligt at foretage dette l{\o}ft gennem fokus p{\aa} indsatser p{\aa} individniveau og strukturniveau.",
keywords = "eud, koblinger, elever, teori, praktik, l{\ae}ring",
author = "Louw, {Arnt Vestergaard}",
year = "2015",
month = "3",
day = "17",
language = "Dansk",
volume = "1",
publisher = "Center for Ungdomsforskning, Institut for L{\ae}ring og Filosofi, Aalborg Universitet",
edition = "1",

}

Louw, AV 2015, Mod en tættere kobling mellem skole og praktik: Erfaringer fra 21 forsøgs- og udviklingsprojekter på 18 erhvervsskoler. bind 1, 1 udg, Center for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København.

Mod en tættere kobling mellem skole og praktik : Erfaringer fra 21 forsøgs- og udviklingsprojekter på 18 erhvervsskoler. / Louw, Arnt Vestergaard.

1 udg. København : Center for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2015. 22 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Mod en tættere kobling mellem skole og praktik

T2 - Erfaringer fra 21 forsøgs- og udviklingsprojekter på 18 erhvervsskoler

AU - Louw, Arnt Vestergaard

PY - 2015/3/17

Y1 - 2015/3/17

N2 - På baggrund af 21 forsøgs- og udviklingsprojekter præsenterer rapportenen systematisk og praksisforankret viden om, hvad der kan øge elevernes muligheder for dels at koble mellem skole og praktik og dels at forbinde de teoretiske og praktiske elementer undervejs i deres erhvervsuddannelse. I rapporten anlægges et læringsperspektiv, og der tages udgangspunkt i undervisernes og andre involveredes fagpersoners perspektiver. Samlet set tegner rapporten et positivt billede. Der er generelt set skabt muligheder for bedre koblinger mellem skole og praktik, der indvirker positivt på elevernes motivation for teori. Kvaliteten i elevernes samlede uddannelsesforløb er løftet, og der er skabt grobund for erhvervsfaglig udvikling for eleverne i såvel virksomhederne som på skolerne. Forsøgene peger på, at det er muligt at foretage dette løft gennem fokus på indsatser på individniveau og strukturniveau.

AB - På baggrund af 21 forsøgs- og udviklingsprojekter præsenterer rapportenen systematisk og praksisforankret viden om, hvad der kan øge elevernes muligheder for dels at koble mellem skole og praktik og dels at forbinde de teoretiske og praktiske elementer undervejs i deres erhvervsuddannelse. I rapporten anlægges et læringsperspektiv, og der tages udgangspunkt i undervisernes og andre involveredes fagpersoners perspektiver. Samlet set tegner rapporten et positivt billede. Der er generelt set skabt muligheder for bedre koblinger mellem skole og praktik, der indvirker positivt på elevernes motivation for teori. Kvaliteten i elevernes samlede uddannelsesforløb er løftet, og der er skabt grobund for erhvervsfaglig udvikling for eleverne i såvel virksomhederne som på skolerne. Forsøgene peger på, at det er muligt at foretage dette løft gennem fokus på indsatser på individniveau og strukturniveau.

KW - eud

KW - koblinger

KW - elever

KW - teori

KW - praktik

KW - læring

UR - https://www.cefu.dk/emner/forskning-samarbejde/unge-og-uddannelse/kobling-af-skole-og-praktik-paa-erhvervsuddannelserne.aspx

M3 - Rapport

VL - 1

BT - Mod en tættere kobling mellem skole og praktik

PB - Center for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet

CY - København

ER -

Louw AV. Mod en tættere kobling mellem skole og praktik: Erfaringer fra 21 forsøgs- og udviklingsprojekter på 18 erhvervsskoler. 1 udg. København: Center for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2015. 22 s.