Abstract
Denne artikel behandler tilgange til modellering med udgangspunkt i en virkelig case omkring, hvorvidt en af forfatterne skal erstatte en ældre dieselbil
med en ny elbil. Arbejdet med denne problemstilling blev delt i to aspekter,
der blev identificeret som vigtige i beslutningsprocessen. Den første er det
økonomiske aspekt, som behandler prisforskellen på de to handlinger.
Det andet er det psykologiske aspekt, som behandler nogle udvalgte
psykologiske parametre, der kan være vigtige for beslutningsprocessen. Det
vigtigste i dette punkt er forskellen på en forsigtig- og en risikovillig persontype.
Modellerne viser, at ud fra et økonomisk og et psykologisk perspektiv
er det ikke på nuværende tidspunkt fordelagtigt for forfatteren at købe en
elbil. Men disse konklusioner er blevet sværere at foretage på baggrund af den stigende usikkerhed på brændstofpriser og psykisk pres som grund af
den nuværende verdenssituationen.
med en ny elbil. Arbejdet med denne problemstilling blev delt i to aspekter,
der blev identificeret som vigtige i beslutningsprocessen. Den første er det
økonomiske aspekt, som behandler prisforskellen på de to handlinger.
Det andet er det psykologiske aspekt, som behandler nogle udvalgte
psykologiske parametre, der kan være vigtige for beslutningsprocessen. Det
vigtigste i dette punkt er forskellen på en forsigtig- og en risikovillig persontype.
Modellerne viser, at ud fra et økonomisk og et psykologisk perspektiv
er det ikke på nuværende tidspunkt fordelagtigt for forfatteren at købe en
elbil. Men disse konklusioner er blevet sværere at foretage på baggrund af den stigende usikkerhed på brændstofpriser og psykisk pres som grund af
den nuværende verdenssituationen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Matematiske modeller i videnskab, samfund og undervisning : eksempler fra Kandidatuddannelsen i STEM-undervisning |
Antal sider | 22 |
Vol/bind | 64 |
Udgivelsessted | Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet, Danmark |
Publikationsdato | 2023 |
Sider | 89-110 |
Artikelnummer | 5 |
ISBN (Elektronisk) | 1602-2149 |
Status | Udgivet - 2023 |
Udgivet eksternt | Ja |