Modulforsøg på nedlagt Mern Station med transformation af tom bevaringsværdig bygning og med nye lejeboliger: Et Vordingborg Kommune-projekt evalueret af BUILD som del af Bolig- og Planstyrelsens (BPST) pulje ’Forsøg med modulsystemer

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportRådgivning

350 Downloads (Pure)

Denne evaluering er gennemført af BUILD, Aalborg Universitet som en af fire evalueringer af forsøg med modulsystemer i tomme bygninger i fire kommuner, og som bl.a. bygger på udviklingsteamets egenevaluering af deres modulforsøg. Evalueringen er gennemført for Bolig- og Planstyrelsen (BPST).

BUILD har udarbejdet en teknisk evalueringsrapport for hvert af disse forsøg i den rækkefølge, som de er blevet afsluttet:
• Faxe Kommune med forsøg på 2. sal på bygning 19 på nedlagt Faxe Sygehus.
• Faaborg-Midtfyn Kommune med forsøg på del af Fabers Fabrikker i Ryslinge.
• Hjørring Kommune med forsøg på 1. sal på Hjørring Station i Hjørring.
• Vordingborg Kommune med forsøg på nedlagt Mern Station i Mern.

Vordingborg Kommune har gennemført renovering af bevaringsværdige stationsbygninger på nedlagt Mern Station. I modulforsøget har de desuden udviklet et fleksibelt, industrielt fremstillet modulhus på 64 m2 med 10 m2 hems, som kan demonteres for evt. flytning. De 4 lejligheder i stationsbygningen og de 2-6 modulhuse er p.t. ikke indflytningsklar, men de er egnet til forskellige beboere, som har brug for en midlertidig bolig. BUILD har vurderet, at modulforsøget har opfyldt formålene og kan være til stor inspiration for andre.

UdgivelsesstedKbh.
ForlagInstitut for Byggeri, By og Miljø (BUILD), Aalborg Universitet