Motions- og oplevelsesløb – med 21.097 km i benene. - løbefællesskaber, oplevelsesløb og løbeoplevelser

Publikation: Working paperForskningpeer review

Resumé

Artiklen undersøger ud fra etnografisk og autoetnografisk inspirerede tilgangsvinkler kulturen omkring motions- og oplevelsesløb, løbefællesskaber og løbeoplevelser.
Artiklen baserer sig på en longitudinal-undersøgelse af løbekulturer og består i i længere tid at deltage i kulturen omkring uformelle løbefællesskaber og oplevelsesløb for herigennem at komme tæt på og ind i kulturen, konkret ved bl.a. at løbe 100 halvmarathons (og dermed blive medlem af klub 100 halvmarathon). Studiet retter sig både mod løbekulturer i RL, løbefællesskaber på nettet (bl.a. Facebook, motiondanmark, runners.dk etc.) og inddrager også brugen af sportsteknologier. Metodisk er projektet en kombination af etnografisk deltager-observation, autoetnografi, longitudinal studier, m.v. Undersøgte løbefællesskaber er bl.a. Klub 100 halvmarathon, Sport of Life, FC løb, såkaldte Urban Marathons og m.m.

Forbindelse til Invios delprojekt Aktiv turisme under ’Sport og fritid’ samt projektet ’The Quantified self’ om sportsteknologier og selv-monitorering.
OriginalsprogDansk
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Løbefællesskaber
  • Oplevelsesløb
  • Motionsløb
  • Halvmarathon
  • Marathon
  • Urban marathon
  • Løbeoplevelser

Citer dette

@techreport{73065918160b40f8a4bb100441c71f56,
title = "Motions- og oplevelsesl{\o}b – med 21.097 km i benene.: - l{\o}bef{\ae}llesskaber, oplevelsesl{\o}b og l{\o}beoplevelser",
abstract = "Artiklen unders{\o}ger ud fra etnografisk og autoetnografisk inspirerede tilgangsvinkler kulturen omkring motions- og oplevelsesl{\o}b, l{\o}bef{\ae}llesskaber og l{\o}beoplevelser.Artiklen baserer sig p{\aa} en longitudinal-unders{\o}gelse af l{\o}bekulturer og best{\aa}r i i l{\ae}ngere tid at deltage i kulturen omkring uformelle l{\o}bef{\ae}llesskaber og oplevelsesl{\o}b for herigennem at komme t{\ae}t p{\aa} og ind i kulturen, konkret ved bl.a. at l{\o}be 100 halvmarathons (og dermed blive medlem af klub 100 halvmarathon). Studiet retter sig b{\aa}de mod l{\o}bekulturer i RL, l{\o}bef{\ae}llesskaber p{\aa} nettet (bl.a. Facebook, motiondanmark, runners.dk etc.) og inddrager ogs{\aa} brugen af sportsteknologier. Metodisk er projektet en kombination af etnografisk deltager-observation, autoetnografi, longitudinal studier, m.v. Unders{\o}gte l{\o}bef{\ae}llesskaber er bl.a. Klub 100 halvmarathon, Sport of Life, FC l{\o}b, s{\aa}kaldte Urban Marathons og m.m.Forbindelse til Invios delprojekt Aktiv turisme under ’Sport og fritid’ samt projektet ’The Quantified self’ om sportsteknologier og selv-monitorering.",
keywords = "L{\o}bef{\ae}llesskaber, Oplevelsesl{\o}b, Motionsl{\o}b, Halvmarathon, Marathon, Urban marathon, L{\o}beoplevelser",
author = "Jensen, {Jens F.}",
year = "2020",
language = "Dansk",
type = "WorkingPaper",

}

TY - UNPB

T1 - Motions- og oplevelsesløb – med 21.097 km i benene.

T2 - - løbefællesskaber, oplevelsesløb og løbeoplevelser

AU - Jensen, Jens F.

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Artiklen undersøger ud fra etnografisk og autoetnografisk inspirerede tilgangsvinkler kulturen omkring motions- og oplevelsesløb, løbefællesskaber og løbeoplevelser.Artiklen baserer sig på en longitudinal-undersøgelse af løbekulturer og består i i længere tid at deltage i kulturen omkring uformelle løbefællesskaber og oplevelsesløb for herigennem at komme tæt på og ind i kulturen, konkret ved bl.a. at løbe 100 halvmarathons (og dermed blive medlem af klub 100 halvmarathon). Studiet retter sig både mod løbekulturer i RL, løbefællesskaber på nettet (bl.a. Facebook, motiondanmark, runners.dk etc.) og inddrager også brugen af sportsteknologier. Metodisk er projektet en kombination af etnografisk deltager-observation, autoetnografi, longitudinal studier, m.v. Undersøgte løbefællesskaber er bl.a. Klub 100 halvmarathon, Sport of Life, FC løb, såkaldte Urban Marathons og m.m.Forbindelse til Invios delprojekt Aktiv turisme under ’Sport og fritid’ samt projektet ’The Quantified self’ om sportsteknologier og selv-monitorering.

AB - Artiklen undersøger ud fra etnografisk og autoetnografisk inspirerede tilgangsvinkler kulturen omkring motions- og oplevelsesløb, løbefællesskaber og løbeoplevelser.Artiklen baserer sig på en longitudinal-undersøgelse af løbekulturer og består i i længere tid at deltage i kulturen omkring uformelle løbefællesskaber og oplevelsesløb for herigennem at komme tæt på og ind i kulturen, konkret ved bl.a. at løbe 100 halvmarathons (og dermed blive medlem af klub 100 halvmarathon). Studiet retter sig både mod løbekulturer i RL, løbefællesskaber på nettet (bl.a. Facebook, motiondanmark, runners.dk etc.) og inddrager også brugen af sportsteknologier. Metodisk er projektet en kombination af etnografisk deltager-observation, autoetnografi, longitudinal studier, m.v. Undersøgte løbefællesskaber er bl.a. Klub 100 halvmarathon, Sport of Life, FC løb, såkaldte Urban Marathons og m.m.Forbindelse til Invios delprojekt Aktiv turisme under ’Sport og fritid’ samt projektet ’The Quantified self’ om sportsteknologier og selv-monitorering.

KW - Løbefællesskaber

KW - Oplevelsesløb

KW - Motionsløb

KW - Halvmarathon

KW - Marathon

KW - Urban marathon

KW - Løbeoplevelser

M3 - Working paper

BT - Motions- og oplevelsesløb – med 21.097 km i benene.

ER -