Motorvejen, byudviklingen og governance: planlægning og politik langs motorveje

Carsten Jahn Hansen, Thomas Alexander Sick Nielsen, Henrik Harder

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceartikel i proceedingForskning

159 Downloads (Pure)

I dag er aktører i politik og planlægning ofte stillet overfor krav om at skulle håndtere en øget fragmentering, differentiering og kompleksitet i samfundslivet. Det viser sig blandt andet, når der opstår koordineringsproblemer mellem både offentlige myndigheder, virksomheder, interesseorganisationer og borgere, men ofte også internt i politisk-administrative organisationer. Traditionelle top-down og hierarkisk orienterede forvaltninger og organisationer har ofte svært ved at håndtere sådanne problemer, og som konsekvens heraf ses en fremvækst af nye fora og samarbejdsrelationer, der typisk er mere netværksprægede, dialog-orienterede, fleksible og tværgående. Denne forandring er i samfundsvidenskaben blevet karakteriseret som en bevægelse fra government til governance. Med udgangspunkt i forskningsprojektet Byen, Vejen og Landskabet (BVL) har dette paper til hensigt at diskutere karakteren og omfanget af sådanne forandringer set i relation til udvalgte eksempler på byudvikling omkring motorveje i Danmark. Nærmere beskrevet er udgangspunktet for diskussionen en koordinering af byudviklingsønsker i Østjylland - i bybåndet fra Randers til Kolding.
I dette paper gives først et ganske kort indblik i den påstående bevægelse eller forandring i styreformer fra government til governance. Dernæst dokumenteres og beskrives nogle af de overvejelser, der har ligget til grund for de byudviklingstendenser, der har fundet sted indtil nu i det østjyske bybånd. Dette sker konkret med afsæt i dokumentstudier samt interviews med offentlige og private aktører i de udvalgte eksempler Skanderborg, Hedensted og Fredericia. Til sidst diskuteres eksemplerne kort i forhold til en mere afgrænset forståelse af de styringsmæssige forhold. Hvad kan eksemplerne fortælle os, set i lyset af påstanden om fremvækst af nye styringsformer? Hvilke (nye) måder at føre politik og planlægning på synes udviklingen at være et udtryk for? Og hvad kan læres af dette med henblik på de forstående planer om dialog og samarbejde i det østjysk bybånd?
Bidragets oversatte titelUrban Development and Governance along Motorways: what happens to planning and policymaking?
OriginalsprogDansk
TitelTrafikdage på Aalborg Universitet [Online]