Multimodal emergens via musik: Eksemplificeret ved en reklamefilm og en dokumentarfilm

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

I denne artikel præsenteres og argumenteres for en værkanalytisk indfaldsvinkel i forhold til det at undersøge multimodal betydningsdannelse i audiovisuelle medieprodukter såsom reklamefilm og dokumentarfilm, hvor flere forskellige modaliteter eller semiotiske ressourcer samvirker. Som teoretisk ramme anvendes det videnskabsfilosofisk forankrede emergensbegreb, der trods dets primært naturvidenskabelige anknytning med fordel kan appliceres på perceptuelt-æstetiske fænomener, i forhold til hvilke der anlægges en hermeneutisk tilgang. Med udgangspunkt i en interesse for navnlig musikkens ekspressive og semantiske potentiale i forhold til det multimodale betydningshele diskuteres en række centrale forskningsbidrag på området og deres stilling i forhold til en forståelsesramme, der tager afsæt i emergensbegrebets definitoriske kriterier. På denne baggrund foretages analytiske nærstudier af tre forskellige audiovisuelle sekvenser, hvori samme musikalske komposition indgår, men hvor dens arrangering i forhold til de øvrige modaliteter varierer betragteligt.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMedieKultur
Vol/bind26
Udgave nummer48
Sider (fra-til)61-80
Antal sider18
ISSN1901-9726
StatusUdgivet - 2010

Citer dette

@article{91ae7280b3f211dea179000ea68e967b,
title = "Multimodal emergens via musik: Eksemplificeret ved en reklamefilm og en dokumentarfilm",
abstract = "I denne artikel pr{\ae}senteres og argumenteres for en v{\ae}rkanalytisk indfaldsvinkel i forhold til det at unders{\o}ge multimodal betydningsdannelse i audiovisuelle medieprodukter såsom reklamefilm og dokumentarfilm, hvor flere forskellige modaliteter eller semiotiske ressourcer samvirker. Som teoretisk ramme anvendes det videnskabsfilosofisk forankrede emergensbegreb, der trods dets prim{\ae}rt naturvidenskabelige anknytning med fordel kan appliceres på perceptuelt-{\ae}stetiske f{\ae}nomener, i forhold til hvilke der anl{\ae}gges en hermeneutisk tilgang. Med udgangspunkt i en interesse for navnlig musikkens ekspressive og semantiske potentiale i forhold til det multimodale betydningshele diskuteres en r{\ae}kke centrale forskningsbidrag på området og deres stilling i forhold til en forståelsesramme, der tager afs{\ae}t i emergensbegrebets definitoriske kriterier. På denne baggrund foretages analytiske n{\ae}rstudier af tre forskellige audiovisuelle sekvenser, hvori samme musikalske komposition indgår, men hvor dens arrangering i forhold til de {\o}vrige modaliteter varierer betragteligt.",
author = "Anders Bonde",
year = "2010",
language = "Dansk",
volume = "26",
pages = "61--80",
journal = "MedieKultur",
issn = "0900-9671",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "48",

}

Multimodal emergens via musik : Eksemplificeret ved en reklamefilm og en dokumentarfilm. / Bonde, Anders.

I: MedieKultur, Bind 26, Nr. 48, 2010, s. 61-80.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Multimodal emergens via musik

T2 - Eksemplificeret ved en reklamefilm og en dokumentarfilm

AU - Bonde, Anders

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - I denne artikel præsenteres og argumenteres for en værkanalytisk indfaldsvinkel i forhold til det at undersøge multimodal betydningsdannelse i audiovisuelle medieprodukter såsom reklamefilm og dokumentarfilm, hvor flere forskellige modaliteter eller semiotiske ressourcer samvirker. Som teoretisk ramme anvendes det videnskabsfilosofisk forankrede emergensbegreb, der trods dets primært naturvidenskabelige anknytning med fordel kan appliceres på perceptuelt-æstetiske fænomener, i forhold til hvilke der anlægges en hermeneutisk tilgang. Med udgangspunkt i en interesse for navnlig musikkens ekspressive og semantiske potentiale i forhold til det multimodale betydningshele diskuteres en række centrale forskningsbidrag på området og deres stilling i forhold til en forståelsesramme, der tager afsæt i emergensbegrebets definitoriske kriterier. På denne baggrund foretages analytiske nærstudier af tre forskellige audiovisuelle sekvenser, hvori samme musikalske komposition indgår, men hvor dens arrangering i forhold til de øvrige modaliteter varierer betragteligt.

AB - I denne artikel præsenteres og argumenteres for en værkanalytisk indfaldsvinkel i forhold til det at undersøge multimodal betydningsdannelse i audiovisuelle medieprodukter såsom reklamefilm og dokumentarfilm, hvor flere forskellige modaliteter eller semiotiske ressourcer samvirker. Som teoretisk ramme anvendes det videnskabsfilosofisk forankrede emergensbegreb, der trods dets primært naturvidenskabelige anknytning med fordel kan appliceres på perceptuelt-æstetiske fænomener, i forhold til hvilke der anlægges en hermeneutisk tilgang. Med udgangspunkt i en interesse for navnlig musikkens ekspressive og semantiske potentiale i forhold til det multimodale betydningshele diskuteres en række centrale forskningsbidrag på området og deres stilling i forhold til en forståelsesramme, der tager afsæt i emergensbegrebets definitoriske kriterier. På denne baggrund foretages analytiske nærstudier af tre forskellige audiovisuelle sekvenser, hvori samme musikalske komposition indgår, men hvor dens arrangering i forhold til de øvrige modaliteter varierer betragteligt.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 26

SP - 61

EP - 80

JO - MedieKultur

JF - MedieKultur

SN - 0900-9671

IS - 48

ER -