Abstract

Denne bog handler om oplevelseserhvervene – og især museer og kulturinstitutioner – under corona-pandemien, samt om hvordan institutionerne har mødt og håndteret corona-krisen på forskellige innovative måder. Efter et kort anekdotisk anslag i form af tre uventede konsekvenser af corona-pandemien og et ligeledes kort state-of-the-art afsnit om den foreliggende faglige littaretur om museer, corona og innovation ses der indledningsvist på, hvordan corona-nedlukningen generelt har påvirket oplevelseserhvervene og særligt museer og kulturarvsinstitutioner. Dernæst præsenteres firetre teoretiske frame works. Først præsenteres en række undersøgelser af oplevelseserhvervenes og museernes situation under corona-pandemien. For det andet gennemgås en række strukturelle træk ved oplevelseserhvervene, som har betydning for, hvordan corona-krisen specielt har påvirket disse erhverv. For det tredjeandet introduceresgennemgås 4 typologier for innovation, der inddeler innovationer i forhold til: 1) hvad det er, der innoveres; 2) hvad graden af innovationen er; 3) hvorfra innovationen trækker sin viden og sine ressourcer og drivkræfter; samt 4) i relation til hvilken kontekst, noget kan betragtes som innovativt. For det fjerdetredje præsenteres foreliggende såvel videnskabelige som mere faglige-formidlingsmæssige bidrag til behandlingen og forståelsen af komplekset mellem oplevelseserhvervene, corona-pandemien og innovation. Endelig gennemføres 5 case-studier blandt museer og kulturinstitutioner, der illustrerer og eksemplificerer de forskellige innovative tiltag, som institutionerne har mødt krisen med, belyst og analyseret gennem de tre præsenterede teoretiske frame works. Bogen afsluttes med en konklusion og en perspektivering
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAalborg, Danmark
ForlagAalborg Universitetsforlag
Vol/bind13
Antal sider199
ISBN (Trykt)978-87-7210-277-1
ISBN (Elektronisk) 978-87-7210-276-4
StatusUdgivet - 2022
NavnExCITe-serien
Nummer13
ISSN2245-3121

Emneord

  • corona
  • Museer
  • COVID-19
  • innovation
  • kreativitet
  • case-studier
  • Oplevelseserhverv
  • Oplevelsesøkonomi

Citationsformater