MuseumsMatrix: En typologi for brugerpositioner i museumsformidling

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

46 Downloads (Pure)

Abstrakt

Denne bog præsenterer en ny typologi for brugerpositioner i museumsformidling. Først gennemgås forskellige inspirationsgrundlag for typologien i form af 2- og 3-dimensionale matrixer. Dernæst udvikles rammerne for typologien i form af identifikation af relevante og centrale dimensioner og variabler inden for området: brugerpositioner i museumsformidling. Herefter gennemgås de enkelte typer i typologien, ligesom der beskrives repræsentative cases inden for hver type. Endelig konkluderes der ved at pege på forskellige anvendelser og konsekvenser af – såvel som videre perspektiver i – typologien.
Det skal tjene flere formål. Dels er formålet at præsentere en generel typologi for brugerpositioner i museumsformidling, der kan anvendes i en analytisk sammenhæng, dvs. til at kategorisere og forstå disse brugerposition. Dels er formålet mere generelt at give et overblik over mangfoldigheden, differentieringen og mulighedsfeltet inden for – og dermed også en teoretisk forståelse af – det samlede landskab af formidlingsformer, udstillingsdesign og brugerpositioner. Endelig er formålet at præsentere en matrix, der også kan anvendes konstruktivt og designmæssigt, nemlig som et kreativt værktøj eller innovationsredskab i forhold til at få nye ideer under arbejdet med museumsformidling og design af nye udstillinger.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
UdgaveOA
Antal sider38
ISBN (Elektronisk)978-87-7210-720-2
StatusUdgivet - 15 dec. 2020
Navne-bøger fra InDiMedia
Vol/bind8
ISSN2245-3180

Bibliografisk note

Publikationen er udarbejdet under programmet Vores Museum, støttet
af VELUX FONDEN, Nordea-fonden og de deltagende parter (www.
voresmuseum.dk) samt i tilknytning til Invio, Innovationsnetværk for
oplevelseserhverv, under Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, Uddannelses- og Forskningsministeriet, i tilknytning til Invios innovationsprojekter inden for henholdsvis: Attraktioner og IT-støttede oplevelser (www.
invio-net.dk), og er udgivet med støtte fra InDiMedia, Center for Interaktive, Digitale Medier & Oplevelsesdesign.

Emneord

  • Museer
  • Museumsformidling
  • Museumskommunikation
  • Oplevelse
  • Oplysning
  • Udstilling

Citationsformater