Projekter pr. år
Abstract
Denne bog præsenterer en ny typologi for brugerpositioner i museumsformidling. Først gennemgås forskellige inspirationsgrundlag for typologien i form af 2- og 3-dimensionale matrixer. Dernæst udvikles rammerne for typologien i form af identifikation af relevante og centrale dimensioner og variabler inden for området: brugerpositioner i museumsformidling. Herefter gennemgås de enkelte typer i typologien, ligesom der beskrives repræsentative cases inden for hver type. Endelig konkluderes der ved at pege på forskellige anvendelser og konsekvenser af – såvel som videre perspektiver i – typologien.
Det skal tjene flere formål. Dels er formålet at præsentere en generel typologi for brugerpositioner i museumsformidling, der kan anvendes i en analytisk sammenhæng, dvs. til at kategorisere og forstå disse brugerposition. Dels er formålet mere generelt at give et overblik over mangfoldigheden, differentieringen og mulighedsfeltet inden for – og dermed også en teoretisk forståelse af – det samlede landskab af formidlingsformer, udstillingsdesign og brugerpositioner. Endelig er formålet at præsentere en matrix, der også kan anvendes konstruktivt og designmæssigt, nemlig som et kreativt værktøj eller innovationsredskab i forhold til at få nye ideer under arbejdet med museumsformidling og design af nye udstillinger.
Det skal tjene flere formål. Dels er formålet at præsentere en generel typologi for brugerpositioner i museumsformidling, der kan anvendes i en analytisk sammenhæng, dvs. til at kategorisere og forstå disse brugerposition. Dels er formålet mere generelt at give et overblik over mangfoldigheden, differentieringen og mulighedsfeltet inden for – og dermed også en teoretisk forståelse af – det samlede landskab af formidlingsformer, udstillingsdesign og brugerpositioner. Endelig er formålet at præsentere en matrix, der også kan anvendes konstruktivt og designmæssigt, nemlig som et kreativt værktøj eller innovationsredskab i forhold til at få nye ideer under arbejdet med museumsformidling og design af nye udstillinger.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
---|---|
Udgave | OA |
Antal sider | 38 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7210-720-2 |
Status | Udgivet - 15 dec. 2020 |
Navn | e-bøger fra InDiMedia |
---|---|
Vol/bind | 8 |
ISSN | 2245-3180 |
Bibliografisk note
Publikationen er udarbejdet under programmet Vores Museum, støttetaf VELUX FONDEN, Nordea-fonden og de deltagende parter (www.
voresmuseum.dk) samt i tilknytning til Invio, Innovationsnetværk for
oplevelseserhverv, under Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, Uddannelses- og Forskningsministeriet, i tilknytning til Invios innovationsprojekter inden for henholdsvis: Attraktioner og IT-støttede oplevelser (www.
invio-net.dk), og er udgivet med støtte fra InDiMedia, Center for Interaktive, Digitale Medier & Oplevelsesdesign.
Emneord
- Museer
- Museumsformidling
- Museumskommunikation
- Oplevelse
- Oplysning
- Udstilling
Projekter
- 2 Afsluttet
-
Invio: Innovationsnetværk for oplevelseserhverv
Jensen, J. F. (PI (principal investigator))
01/01/2019 → 31/12/2020
Projekter: Projekt › Rådgivende projekt
-
Vores Museum
Madsen, K. M. (Projektdeltager), Krishnasamy, R. (Projektdeltager), Selvadurai, V. (Projektdeltager) & Jensen, J. F. (Projektdeltager)
01/06/2016 → 31/12/2020
Projekter: Projekt › Forskning