TY - GEN
T1 - Musikalsk interaktion i demensomsorgen. Deltagerhæfte
AU - Ridder, Hanne Mette Ochsner
AU - Krøier, Julie Kolbe
AU - Anderson-Ingstrup, Jens
AU - McDermott, Orii
PY - 2022/2/2
Y1 - 2022/2/2
N2 - Kurset om musikalsk interaktion i demensomsorgen er bygget op over 4 grundmoduler med teori, øvelser og faglig sparring. Kurset er rettet mod medarbejdere der drager omsorg for personer med moderat til svær demens. Medarbejderne får kompetencer til at bruge deres musikalitet i hverdagen og til at indgå i musikalske interaktioner. De får viden om hvorfor og hvornår det er relevant at bruge musik, og med inddragelse af teorier om demens, musik og kommunikation. Denne viden kan anvendes til at sætte en ramme for samvær; til at afstemme og regulere; og til at arbejde personcentreret og relationelt. Medarbejdere får således grundig viden om personafstemt musikalsk interaktion, PAMI. I undervisningen inddrages medarbejdernes egne erfaringer, og de forventes derfor at sætte sig selv i spil. På den måde vil de få faglig indsigt i hvordan de skaber en musikalsk ramme og musikalsk nærvær, samt et fagsprog for herdagspraksis. Det sikrer at de bedre kan videregive viden til kolleger med henblik på at udvikle hverdagspraksis. Der gås i dybden med faglige begreber og måder at kommunikere og interagere på, så det på sigt bidrager til en positiv omsorgskultur og til at forebygge vanskelige pleje- og omsorgssituationer.
AB - Kurset om musikalsk interaktion i demensomsorgen er bygget op over 4 grundmoduler med teori, øvelser og faglig sparring. Kurset er rettet mod medarbejdere der drager omsorg for personer med moderat til svær demens. Medarbejderne får kompetencer til at bruge deres musikalitet i hverdagen og til at indgå i musikalske interaktioner. De får viden om hvorfor og hvornår det er relevant at bruge musik, og med inddragelse af teorier om demens, musik og kommunikation. Denne viden kan anvendes til at sætte en ramme for samvær; til at afstemme og regulere; og til at arbejde personcentreret og relationelt. Medarbejdere får således grundig viden om personafstemt musikalsk interaktion, PAMI. I undervisningen inddrages medarbejdernes egne erfaringer, og de forventes derfor at sætte sig selv i spil. På den måde vil de få faglig indsigt i hvordan de skaber en musikalsk ramme og musikalsk nærvær, samt et fagsprog for herdagspraksis. Det sikrer at de bedre kan videregive viden til kolleger med henblik på at udvikle hverdagspraksis. Der gås i dybden med faglige begreber og måder at kommunikere og interagere på, så det på sigt bidrager til en positiv omsorgskultur og til at forebygge vanskelige pleje- og omsorgssituationer.
UR - http://www.pami.aau.dk
M3 - Andet bidrag
ER -