Musikterapeutens disciplinerede subjektivitet

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen tager udgangspunket i en definition af kernebegrebet 'musikterapeutens disciplinerede subjektivitet' som en overordnet betegnelse for de stilstande og bevægelser, der er improvisation i en klinisk situation. Dette begreb er vokset ud af forfatterens erfaringer som underviser, kliniker, supervisor og forsker. Begrebet bliver rammet ind teoretisk og belyst ud fra empirisk fænomenologisk forskning i musikterapeutens foreståelse og anvendelse af modoverføring i musikalsk improvisation i voksenpsykiatrien. Det bliver relateret til de psykodynamiske begreber overføring, modoverføring og modstand, og de behandlingsmæssige konsekvenser for musikterapi i psykiatrien berøres. Artiklen er en bearbejdning og videreførelse af forfatterens tiltrædelsesforedrag som professor ved Aalborg Universitet i 2006.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPsyke & Logos
Vol/bind28
Udgave nummer1
Sider (fra-til)358-384
Antal sider26
ISSN0107-1211
StatusUdgivet - 2007

Citationsformater