Musikterapeuter og musikterapi - før, nu og fremover

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

I Danmark er der kun én uddannelse i musikterapi, nemlig den femårige fuldtids kandidatuddannelse i musikterapi på Aalborg Universitet (Pedersen, 1990, Jacobsen & Bonde 2016). Denne uddannelse startede i 1982, og musikterapimiljøet fejrede sit 25-årsjubilæum tilbage i 2007 (Pedersen, 2007). Musikterapeuter er psykoterapeuter med et særligt speciale i den nonverbale del af kommunikation mellem mennesker. Det indebærer at musikterapeuter også kan udøve psykoterapi med mennesker, der ikke kan gøre brug af det verbale sprog. Jeg vil i artiklen fortælle lidt om kampen for at få musikterapi som en psykoterapeutisk disciplin ind på et dansk universitet, lidt om hvor faget er i dag, og hvilke visioner vi har for fremtiden.
TidsskriftTidsskrift for Psykoterapi. Temanummer: 25 år. Psykoterapeuter og psykoterapi
Vol/bindJuni 2018
Udgave nummer2