Musikterapi i lyset af musikalske træk i tidlige dialoger

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Spædbarnsforskere har dokumenteret, at visse musikalske adfærdstræk er medfødte og udgør det biologiske og psykologiske grundlag for menneskelig kommunikation. Artiklen gennemgår eksempler på disse musikalske træk, samt deres betydning for spædbarnets intersubjektive og følelsesmæssige udvikling. Gennemgangen sammenholdes med musikterapeutisk praksis med børn med betydelige funktionsnedsættelser, som har svært ved at indgå i socio-kommunikative sammenhænge. Der argumenteres for, at klinisk improvisation kan understøtte og evt. forstærke de tidlige musikalske træk og derved fremme et samspil med klienter, for hvem denne udvikling ikke sker automatisk. Dette illustreres vha. en casevignet med en 2½årig dreng med betydelig funktionsnedsættelse.
Bidragets oversatte titelMusic Therapy in the Light of musical Features in early Dialogues
TidsskriftPsyke & Logos
Vol/bind28