Musikterapi med børn med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Indledning:
I Danmark er der en lang tradition for musikterapeutisk arbejde med børn
med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser, og herunder børn med
autismespektrumforstyrrelser.
De ældste casebeskrivelser stammer fra 1940’erne, og op gennem 50’erne, 60’erne og 70’erne kombinerede pionerermed forskellige uddannelser deres faglige viden med musikalske aktiviteter (se kap. 1.2). I dag videreføres dette arbejde af kandidater i musikterapi fra Aalborg Universitet, der med udgangspunkt i neuro- og udviklingspsykologi har fokus på *arousal, socio-kommunikative samspil, affektive relationserfaringer og identitet.
Mange musikterapeuter har gennem tiden været ansat på eller tilknyttet
kommunale og regionale integrerede børnehaver, specialbørnehaver, specialklasser og specialskoler samt udredningsenheder. Musikterapeuter arbejder endvidere med målgruppen via henvisning til private musikterapiklinikker. I dag arbejder ca. 20 musikterapeuter inden for dette område.
TitelMusikterapi: Teori - Uddannelse - Praksis - Forskning : En håndbog om musikterapi i Danmark
RedaktørerLars Ole Bonde
Antal sider8