Musikterapi med unge og voksne med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Indledning:
I Danmark er der en lang tradition for musikterapeutisk arbejde med unge og
voksne med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Op gennem 1950’erne,
60’erne og 70’erne kombinerede pionerer med forskellige uddannelsesmæssig
baggrund deres faglige viden med musikterapeutiske aktiviteter på de store
centralinstitutioner eller specialskoler (se kap. 1.2). I dag videreføres dette
arbejde af kandidater i musikterapi fra Aalborg Universitet, der med udgangspunkt i neuro- og udviklingspsykologi har fokus på grundlæggende kommunikationsformer, affektive relationserfaringer samt identitet og selvfølelse.
Musikterapeuter er ansat eller tilknyttet kommunale og regionale specialinstitutioner, voksenskoler, aktivitetscentre og boenheder. Enkelte arbejder på skoler for unge på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU) eller i musik- eller aftenskoleregi. Musikterapeuter arbejder endvidere med målgruppen via henvisning til private musikterapiklinikker. Der arbejder i 2014 ca. 15 musikterapeuter inden for dette område.
OriginalsprogDansk
TitelMusikterapi: Teori - Uddannelse - Praksis - Forskning : En håndbog om musikterapi i Danmark
RedaktørerLars Ole Bonde
Antal sider9