Når det sociale bliver svært: Om eksplicitte præstationskrav, implicitte handlingsforventninger og rammer omkring fællesskaber, beskrevet af unge med autisme og/eller AD(H)D

Pia Ringø, Emil Søbjerg Falster, Annette Overgaard

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Mediebilledet er i denne tid domineret af debat om og bekymring
for unges mistrivsel. I denne artikel vil vi vise, hvordan den aktuelle
mistrivselsdebat er væsentlig og samtidig synliggør blinde vinkler.
Det gælder særligt manglende dybdegående forståelse for
den gruppe af unge, for hvem de aktuelle samfundstendenser og
institutionelle rammer i skole- og uddannelsessystemet ikke blot
genererer manglende trivsel, men fører til funktionstab og længere
perioder uden for samfundets fællesskaber, f.eks. grundet mentale
helbredsproblemer, handicap eller skolevægring.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSocial Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat
Vol/bind171
Udgave nummer2024-1
ISSN0904-3535
StatusUdgivet - apr. 2024

Emneord

  • Fællesskabende praksisser
  • Autisme
  • AD(H)D
  • Skolevægring
  • psykiatri, socialt arbejde, diagnoser, styringsteknologi, realisme, diskurs

Citationsformater