Når det ufornuftige alligevel er fornuftigt: Økologiske forbrugere giver merpris for fødevarer. Det kan virke ufornuftigt ud fra økonomisk teori. Men der er nu fornuft i det alligevel.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - Kronik

    Abstract

    Landbrugere og fødevarevirksomheder er i dag nødt til at forholde sig til et dobbelt kvalitetsbegreb. På den ene side den kvalitet, som ligger i selve produktet, og som kan ses, smages og duftes ude i butikken. Og så på den anden side den kvalitet, som ligger i produktionsprocessen, og som forbrugerne ikke kan sanse. Her er tillid afgørende, og effektiv mærkning og kontrol formentlig det eneste holdbare redskab. I denne forbindelse baserer det røde Ø-mærke sig på en tradition med afsæt i Lurmærket.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftØkologi og Erhverv
    Udgave nummer480
    ISSN1904-1586
    StatusUdgivet - 17 jun. 2011

    Emneord

    • Økologisk landbrug
    • Fødevarer
    • Certificering
    • Mærkning
    • Dobbelte kvalitetsbegreb

    Citationsformater