Når forløbskoordinatorer og deres samarbejdspartnere får en stemme: Perspektiver på forløbskoordinatorernes rolle og funktion på tværs af sundhedsvæsenet

Marit Nørgaard Petersen

Publikation: Ph.d.-afhandling

550 Downloads (Pure)

Flere mennesker lider i dag af en eller flere kroniske lidelser. Samtidig bliver sundhedsvæsenet stadig mere komplekst og stiller krav til patienten om at kunne håndtere kontakter til egen læge, hospital og kommune. Herved opstår behovet for mere sammenhæng på tværs, og et initiativ i denne forbindelse er i nogle kommuner et tilbud til borgeren om tilknytning til en forløbskoordinator. Forløbskoordinatoren skal medvirke til at koordinere forløb, bl.a. ved at gå på tværs af organisatoriske grænser.
Afhandlingen sætter forløbskoordinatoren i fokus, og giver nordjyske forløbskoordinatorer og deres samarbejdspartnere en stemme. På denne måde søger afhandlingen at forstå og forklare forløbskoordinatorens rolle og funktion i samarbejde på tværs af sundhedsvæsenets sektorer.
Forfatterens empiriske interesse suppleres med en teoretisk, idet tre teoretiske optikker sætter spot på forløbskoordinatoren som frontmedarbejder, en rolle i et institutionelt spændingsfelt og som ’boundary spanner’.
Afhandlingens analyser peger på forløbskoordinatoren som en formbar størrelse, hvis bidrag til samarbejdet dog i særlig grad afhænger af potentielle samarbejdspartneres generelle forestillinger. Forløbskoordinatorerne i undersø-gelsen ses af samarbejdspartnerne som en tryghedsskabende støttefunktion for patienten snarere end som koordineringsmekanisme på tværs af sektorer.
OriginalsprogDansk
Udgiver
ISBN'er, elektronisk978-87-7112-372-2
StatusUdgivet - 2016