Når hudfarven forsvinder: Hvordan etnisk blandede folkeskoler skaber tillid til indvandrere

Christian Albrekt Larsen, Morten Ringgaard, Prashanth Kantharooban, Aynkaran Anton Senthilnathan, Tim Sloth Johansen, John Linaa Holbøll

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstrakt

    Artiklen analyserer, hvorvidt blandede skoler skaber tillid mellem etniske danskere og indvandrere. Ved hjælp af et eksperimentelt design dokumenteres det, at etnisk danske børn på homogene ”hvide” skoler har mindre tillid til personer med anden hudfarve, mens det tilsvarende effekt er fraværende blandt etnisk danske børn på heterogene skoler. Det støtter den såkaldte kontakthypotese og afkræfter den såkaldte konflikthypotese. Der var ikke en klar effekt fra venskabsrelationer på tværs af hudfarve og erfaring med ikke-hvide lærer. Derfor argumenteres for, at effekten skal forklares med, at heterogene skoler ophæver grænsedragninger mellem ind- og ud-grupper baseret på hudfarve. Endelig viser artiklen, at effekten fra hudfarve er signifikant mindre hos elever, der socialiseret til at være tillidsfulde
    Bidragets oversatte titelWhen skin-collar disappears: How mixed public schools generate trust in immigrants
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Sociologi
    Vol/bind24
    Udgave nummer2
    ISSN0905-5908
    StatusUdgivet - 2013

    Emneord

    • tillid
    • indvandring
    • social kapital
    • Folkeskole
    • integration

    Citationsformater