Når systematiske reviews (mis)informerer pædagogisk praksis: - om forholdet mellem systematiseret forskningsviden og pædagogisk praksis

Thomas Thyrring Engsig

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    I løbet af de sidste ti år har vi, nationalt såvel som internationalt, været vidne til en betydelig vækst i produktionen af systematiske reviews inden for pædagogik og uddannelse. I forbindelse med omfattende reformer af dele af den pædagogiske praksis og professionsuddannelserne til pædagog og lærer synes det tydeligt, at diskursen omkring forskningsviden og evidensbegrebet er blevet tiltagende fremtrædende.
    I dette kapitel diskuteres forholdet mellem systematiseret forskningsviden og den pædagogiske praksis, og der stilles spørgsmål til, hvorvidt systematiske reviews reelt bidrager til den pædagogisk professionelles viden og handlemuligheder.
    OriginalsprogDansk
    TitelEvidens i pædagogens praksis : En introduktion
    RedaktørerTorben Næsby
    UdgivelsesstedFrederikshavn
    ForlagDafolo Forlag A/S
    Publikationsdato2015
    Udgave1
    Sider77-91
    Kapitel4
    ISBN (Trykt)978-87-7160-017-9
    StatusUdgivet - 2015
    NavnDen professionelle pædagog

    Emneord

    • Evidens
    • pædagogisk praksis

    Citationsformater