Når unge kommer til orde på museer - et forskningsprojekt om brugerinddragelse i museumsformidling

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

1374 Downloads (Pure)

Forskningsprojektet "Når unge kommer til orde - forskning i brugerinddragelse i museumsformidlingen" blev gennemført i forbindelse med værkstedsforløbet "Nye ord til Thorvaldsen" på Thorvaldsens Museum, hvor elever fra en række gymnasie- og hf-klasser i foråret 2008 arbejdede med at udvikle nye ord til Thorvaldsens skulpturer og producere skilte med de anderledes tekster, de fandt på. Efterfølgende brugte eleverne museets virtuelle Tilbygning til at lægge billeder af skulpturerne med nye skilte på nettet. Arbejdet blev vejledt af en tilknyttet billedkunstner og museets undervisere.

I forskningsprojektet blev der, ud fra observationer af undervisningsforløb og efterfølgende interviews med eleverne, sat fokus på, hvilken betydning brugerinddragelse kan have for de involverede museer og for de deltagende brugere, samt hvilke muligheder brugerinddragelse i museernes arbejde med formidling og undervisning indbefatter.

UdgivelsesstedKøbenhavn
Antal sider36