Projekter pr. år
Abstract
Denne artikel viser, hvordan en narrativ socialpædagogisk metode skaber nye
pædagogiske handlemuligheder i relation til unge med autisme på et specialiseret botilbud. Artiklen bygger på resultater fra et toårigt praksisforskningsprojekt: Narrativ tilgang i socialpædagogiks arbejde. Et metodeudviklings- og følgeforskningsprojekt på socialområdet i Region Sjælland. Forskningsresultaterne peger på, at den narrative metode giver nye handlemuligheder i indsatsen i relation til unge med diagnoser og komplekse vanskeligheder. Metoden skaber forandringer hos pædagogerne og udvider mulighederne for forandringer hos de unge med autisme. I artiklen præsenteres kort det teoretiske grundlag og tre centrale narrative begreber i Michael Whites narrative terapi: ’Alternative fortællinger’, ’intention’ og ’eksternalisering’ – som var afsæt for udvikling af narrative redskaber og guidelines for den pædagogiske praksis. Viden blev opnået gennem fortællinger fra praksis i afprøvningsforløbet, hvor pædagogerne mødtes og delte fortællinger i kollektive refl eksionsrum. Disse er optaget på lydfi ler, tilsendt forskerne som herved har fået et vindue til praksis. En enkelt fortælling, fortalt af en pædagog på et af de deltagende botilbud, eksemplifi cerer analyse og resultater.
pædagogiske handlemuligheder i relation til unge med autisme på et specialiseret botilbud. Artiklen bygger på resultater fra et toårigt praksisforskningsprojekt: Narrativ tilgang i socialpædagogiks arbejde. Et metodeudviklings- og følgeforskningsprojekt på socialområdet i Region Sjælland. Forskningsresultaterne peger på, at den narrative metode giver nye handlemuligheder i indsatsen i relation til unge med diagnoser og komplekse vanskeligheder. Metoden skaber forandringer hos pædagogerne og udvider mulighederne for forandringer hos de unge med autisme. I artiklen præsenteres kort det teoretiske grundlag og tre centrale narrative begreber i Michael Whites narrative terapi: ’Alternative fortællinger’, ’intention’ og ’eksternalisering’ – som var afsæt for udvikling af narrative redskaber og guidelines for den pædagogiske praksis. Viden blev opnået gennem fortællinger fra praksis i afprøvningsforløbet, hvor pædagogerne mødtes og delte fortællinger i kollektive refl eksionsrum. Disse er optaget på lydfi ler, tilsendt forskerne som herved har fået et vindue til praksis. En enkelt fortælling, fortalt af en pædagog på et af de deltagende botilbud, eksemplifi cerer analyse og resultater.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse |
Vol/bind | 5 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 92-104 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 2446-2810 |
DOI | |
Status | Udgivet - 12 apr. 2021 |
Emneord
- specialiseret botilbud; unge med autisme;narrativ metode; socialpædagogisk praksis
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Narrativ tilgang i socialpædagogisk arbejde. Et metodeudviklings- og følgeforskningsprojekt på socialområdet i Region Sjælland
Breumlund, A. (Projektleder) & Hansen, I. B. (Projektleder)
01/04/2017 → 01/04/2019
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
- 2 Bog
-
Narrativt inspireret socialpædagogik på det specialiserede socialområde. Del 1: Udvikling af en narrativ metode på Himmelev - et behandlingstilbud til børn og unge med autisme i Region Sjælland
Breumlund, A. & Hansen, I. B., feb. 2019, 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 179 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Formidling
-
Narrativt inspireret socialpædagogik på det specialiserede socialområde. Del 2: Udvikling af en narrativ metode på Synscenter Refsnæs -Det nationale specialpædagogiske ressource- og videnscenter for børn og unge med synsnedsættelse
Breumlund, A. & Hansen, I. B., okt. 2019, Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 200 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning