Abstract
Denne e-bog handler om et forløb, som en gruppe medarbejdere og en gruppe unge med autisme på Himmelev – et behandlingstilbud til børn og unge, var en del af. Formålet var at udvikle og afprøve en narrativ socialpædagogisk metode.
Metodeudviklingen tager afsæt i tre begreber fra Michael White’s narrative terapi, som medarbejdere i dialog med en underviser udviklede til narrative redskaber og guidelines for deres socialpædagogiske praksis. Disse blev afprøvet i ni måneder.
Forskningsresultaterne viser, at medarbejderne forandrer syn på egne handlemuligheder og de unge ved at skabe alternative fortællinger om og med de unge, have fokus på de unges intentioner og ved at eksternalisere deres vanskeligheder. Det ses gennem medarbejdernes fortællinger fra praksis, fastholdt i lydoptagelser fra deres fælles refleksionsrum. Bogen formidler disse fortællinger fra praksis.
Fortællingerne giver desuden et indblik ind i de pædagogiske udfordringer i hverdagen, som udvikling og implementering af en ny narrativt inspireret socialpædagogisk metode møder.
E-bogen henvender sig til praktikere, studerende og undervisere på det socialfaglige og socialpædagogiske område og andre med interesse i det specialiserede område og narrative metoder.
---
Narrativt inspireret socialpædagogik på det specialiserede socialområde. Udvikling af en narrativ metode på Himmelev – et behandlingstilbud til børn og unge med autisme i Region Sjælland er første rapport ud af flere, som formidler resultater fra et toårigt metodeudviklings- og følgeforskningsprojekt på det specialiserede socialområde i Region Sjælland.
E-bogen beskriver og analyserer processen med at udvikle en narrativ socialpædagogisk metode, tilpasse og justere den til praksis samt anvende den overfor unge med autisme. Der er fokus på implementeringen af metoden.
Projektet er udført af forskere på Institut for Sociologi og Socialt Arbejde i samspil med praktikere på Himmelev behandlingstilbud. Det er finansieret af Socialområdet i Region Sjælland.
Metodeudviklingen tager afsæt i tre begreber fra Michael White’s narrative terapi, som medarbejdere i dialog med en underviser udviklede til narrative redskaber og guidelines for deres socialpædagogiske praksis. Disse blev afprøvet i ni måneder.
Forskningsresultaterne viser, at medarbejderne forandrer syn på egne handlemuligheder og de unge ved at skabe alternative fortællinger om og med de unge, have fokus på de unges intentioner og ved at eksternalisere deres vanskeligheder. Det ses gennem medarbejdernes fortællinger fra praksis, fastholdt i lydoptagelser fra deres fælles refleksionsrum. Bogen formidler disse fortællinger fra praksis.
Fortællingerne giver desuden et indblik ind i de pædagogiske udfordringer i hverdagen, som udvikling og implementering af en ny narrativt inspireret socialpædagogisk metode møder.
E-bogen henvender sig til praktikere, studerende og undervisere på det socialfaglige og socialpædagogiske område og andre med interesse i det specialiserede område og narrative metoder.
---
Narrativt inspireret socialpædagogik på det specialiserede socialområde. Udvikling af en narrativ metode på Himmelev – et behandlingstilbud til børn og unge med autisme i Region Sjælland er første rapport ud af flere, som formidler resultater fra et toårigt metodeudviklings- og følgeforskningsprojekt på det specialiserede socialområde i Region Sjælland.
E-bogen beskriver og analyserer processen med at udvikle en narrativ socialpædagogisk metode, tilpasse og justere den til praksis samt anvende den overfor unge med autisme. Der er fokus på implementeringen af metoden.
Projektet er udført af forskere på Institut for Sociologi og Socialt Arbejde i samspil med praktikere på Himmelev behandlingstilbud. Det er finansieret af Socialområdet i Region Sjælland.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
---|---|
Vol/bind | 1 |
Udgave | Open Access udgave |
Antal sider | 179 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7210-762-2 |
Status | Udgivet - 2021 |