Abstract
IKT-udviklingen og de deraf følgende komplekse forandringer rækker dybt ind i vores samfunds indretning og struktur. Når det diskuteres hvordan de højere uddannelser er rustet til overgangen fra industri- til informationssamfund, er fokus ofte på generationsforskelle samt uddannelsessystemets forudsætninger for at imødegå fremtidens udfordringer. Baby Boomers har tilegnet sig det meste af deres kompetencer indenfor Informations- og Kommunikations Teknologi (IKT) som voksne, mens de yngre Millennials er såkaldte digitale indfødte (digital natives) for hvem trådløse net og mobil teknologi er dagligdags ting. Derfor forventes det at nutidens og fremtidens studerende adskiller sig radikalt fra de ældre mht. brugen af IKT, læringsmåder og problemløsningsstrategier, samt at generation X og Millennials er mere IKT-kompetente end de ældre. Artiklen præsenterer de to første faser af et kvalitativt studie af en internetbaseret pædagoguddannelse, hvor deltagerne bryder med denne opfattelse og udviser elementer af Neomillenian Learning Styles.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Digitale Medier og didaktisk design : Brug, erfaringer og forskning |
Redaktører | Lars Birch Andrasen, Bente Meyer, Pernille Ratleff |
Antal sider | 12 |
Udgivelsessted | Kbh |
Publikationsdato | 2008 |
Udgave | 1 |
Sider | 192-211 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7684-222-2 |
Status | Udgivet - 2008 |
Udgivet eksternt | Ja |