Northern European Rehabilitation Services in the Context of Changing Healthcare, Welfare, and Labour Market Institutions: A Theoretical Framework

Bidragets oversatte titel: Nord Europæisk rehabilitering i transformerede velfærdsstater

Ivan Harsløf, Ingrid Poulsen, Kristian Larsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

I dette kapitel beskrives en samlet teoretisk baggrund for studierne af medicinsk og faglig rehabiliteringstjeneste, der præsenteres i dette volume. Målet er at vise, hvad der binder analyseniveauerne sammen i de forskellige undersøgelser. Kapitlet gør rede for rehabiliteringstjenesteydelsens afgørende rolle som hjørnesten i velfærdsstaten, især i sine velmagtsdage og gennem modningen i sin gyldne tidsalder. Det handler om at tage fat på kritiske ændringer inden for medicin, statslige styringsstrukturer og i arbejdslivets verden, det vil sige ændringer i den kontekst, hvor medicinsk og faglig rehabilitering finder sted. For at sætte scenen for casestudier om rehabilitering inden for traumatisk hjerneskade (TBI), fortsætter kapitlet med at diskutere sammensætningen og udviklingen af ​​TBI patientgrupper. Det diskuterer TBIs karakteristika som ikke blot fysiske men også biografiske og sociale forstyrrelser. Den drøfter endvidere muligheden for ekstrapolering fra TBI-forskning til andre områder af rehabilitering og sundhedspleje. Kapitlet fortsætter ved at sætte en integreret teoretisk ramme for analyse af rehabiliteringsfeltet.
    Bidragets oversatte titelNord Europæisk rehabilitering i transformerede velfærdsstater
    OriginalsprogEngelsk
    TitelNew Dynamics of Disability and Rehabilitation : Interdisciplinary Perspectives
    Redaktørerkristian larsen, ingrid poulsen, ivan harsløf
    Antal sider20
    Vol/bind1
    UdgivelsesstedUK london
    ForlagPalgrave Macmillan
    Publikationsdato23 aug. 2019
    Udgave1
    Sider23-42
    Kapitel2
    ISBN (Trykt)978-981-13-7345-9
    ISBN (Elektronisk)978-981-13-7346-6
    StatusUdgivet - 23 aug. 2019

Emneord

• TBI patienter
    • medicinsk rehabilitering
    • ulighed
    • profession patient
    • velfærdsstatshistorie
    • politik
    • tværfaglighed

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Nord Europæisk rehabilitering i transformerede velfærdsstater: A Theoretical Framework'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.