Nye fordringer til ledelse: Om baggrunden for denne bog

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Denne bog sætter fokus på ledelse i sociale processer, dvs. ledelse som social og kommunikativ praksis i organisatoriske fællesskaber. I en tid præget af øget globalisering, stigende behov for grøn omstilling, øget digitalisering, stigende forventninger om medarbejderinddragelse og trivsel på arbejdspladesen, behov for kreativitet og innovation mm. kombineret med høje krav til effektivitet, dokumentation og målinger er både ledere og medarbejdere udfordret, og mange oplever, at grænsen for kontrol, præstation og højhastighed er ved at være nået. De seneste årtier med New Public Management i den offentlige sektor har vist sig at have flere menneskelige og sociale omkostninger og været en dyrere løsning for samfundet end først antaget. Hvis vi vil skabe organisationer, hvor ledelse både handler om at skabe resultater og rum for trivsel, læring og bæredygtig udvikling, kan vi ikke længere reproducere tidligere tiders ledelsespraksis, men må udvise modet til at gå nye veje. Bogen er skrevet på baggrund af igangværende store sociale, politiske, økonomiske og miljømæssige forandringer i vores samfund, og forfatterne diskuterer og giver deres bud på, hvilke nye syn på ledelse og nye ledelsesformer i praksis, som disse forandringer kalder på.
OriginalsprogDansk
TitelLedelse i sociale processer : relationer, resonans og responsivitet
RedaktørerLone Hersted
Antal sider20
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDansk Psykologisk Forlag
Publikationsdato4 nov. 2021
Sider15-34
Kapitel1
ISBN (Trykt)978-87-7158-852-1
StatusUdgivet - 4 nov. 2021
NavnErhvervspsykologi
ISSN1602-9968

Emneord

  • Ledelse
  • Relationel ledelse
  • Social Process
  • Organisatorisk læring
  • Ledelsesudvikling
  • Resonans
  • Responsivitet
  • Relationer
  • Bæredygtig

Citationsformater