Abstract
Artiklen gennemgår og diskuterer aktuelle samfundsmæssige, kompetencemæssige og uddannelsepolitiske udviklingstendenser og kommer med et bud på, hvorledes de påvirker universiteterne og det videnskabeligt ansatte personale. Endvidere er der bud på, hvorledes den samfundsmæssige- og uddannelsespolitiske diskurs indgår som central præmis for en strategi for pædagogisk og didaktisk kvalificering af adjunkter ved Aalborg Universitet, udmøntet i adjunktpædagogikum. Med artiklen vil der blive søgt tegnet et billede af de temmelig komplicerede forhold, der p.t. er i spil i forhold til universiteterne og det videnskabelige personales varetagelse af især uddannelsesmæssige opgaver, og der vil blive peget på elementer af den komplicerede helhed, der påvirker blandt andet universitetsundervisning og kravene til underviserne i dag.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Læring og Forandring : Tværfaglige perspektiver |
Redaktører | Annie Aarup Jensen, Palle Rasmussen |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2009 |
Sider | 227-252 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7307-949-2 |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- Samfundsmæssige udviklingstendenser
- Kompetencemæssige udviklingstendenser
- Uddannelsespolitiske udviklingstendenser
- Adjunkter
- Universitetsundervisning