Nye udfordringer i undervisningen ved universiteterne

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Artiklen gennemgår og diskuterer aktuelle samfundsmæssige, kompetencemæssige og uddannelsepolitiske udviklingstendenser og kommer med et bud på, hvorledes de påvirker universiteterne og det videnskabeligt ansatte personale. Endvidere er der bud på, hvorledes den samfundsmæssige- og uddannelsespolitiske diskurs indgår som central præmis for en strategi for pædagogisk og didaktisk kvalificering af adjunkter ved Aalborg Universitet, udmøntet i adjunktpædagogikum. Med artiklen vil der blive søgt tegnet et billede af de temmelig komplicerede forhold, der p.t. er i spil i forhold til universiteterne og det videnskabelige personales varetagelse af især uddannelsesmæssige opgaver, og der vil blive peget på elementer af den komplicerede helhed, der påvirker blandt andet universitetsundervisning og kravene til underviserne i dag.
    TitelLæring og Forandring : Tværfaglige perspektiver
    RedaktørerAnnie Aarup Jensen, Palle Rasmussen