Nyuddannede sygeplejerskers svære møde med arbejdslivet

Malene Aagesen, Karin Højbjerg

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Resumé

Denne artikel er baseret på fund fra et kandidatspeciale udarbejdet på kandidatuddannelsen i Læring og Forandringsprocesser på Aalborg Universitet København. Nyuddannede sygeplejerskers oplevelser af overgangen fra studie til job blev undersøgt gennem fem interview, spørgeskemaer og dokumentanalyser. Alle sygeplejersker har deltaget i Dansk Sygeplejeråds mentorprogram, der støtter netop denne transition. Undersøgelsen viser det paradoksale i, at de nyuddannede sygeplejersker må tage ansvar for vilkår, der ligger uden for deres handlemuligheder. Manglende opbakning fra omgivelserne og oplevelsen af ikke at kunne det, der forventes, medfører angstanfald, sygemeldinger og mistrivsel. Mange og hyppige jobskift præger den første tid, og videreuddannelse ser ud til at være en sikker vej ud af den svære start. Sygeplejerskerne havde gode, succesfulde studieforløb bag sig. Tilsyneladende havde de lært at være gode studerende, men ikke at praktisere som gode sygeplejersker. Artiklen kan bidrage til diskussionen af, hvordan der kan tages højde for den svære transition i forbindelse med den forestående revision af sygeplejerskeuddannelsen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSygeplejersken
Udgave nummer11
Sider (fra-til)64-68
Antal sider5
ISSN0106-8350
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • nyuddannede sygeplejersker
  • transition
  • praksischok
  • sygeplejerskeuddannelse

Citer dette

@article{3e74655f93534b88a68a118245cb41bc,
title = "Nyuddannede sygeplejerskers sv{\ae}re m{\o}de med arbejdslivet",
abstract = "Denne artikel er baseret p{\aa} fund fra et kandidatspeciale udarbejdet p{\aa} kandidatuddannelsen i L{\ae}ring og Forandringsprocesser p{\aa} Aalborg Universitet K{\o}benhavn. Nyuddannede sygeplejerskers oplevelser af overgangen fra studie til job blev unders{\o}gt gennem fem interview, sp{\o}rgeskemaer og dokumentanalyser. Alle sygeplejersker har deltaget i Dansk Sygeplejer{\aa}ds mentorprogram, der st{\o}tter netop denne transition. Unders{\o}gelsen viser det paradoksale i, at de nyuddannede sygeplejersker m{\aa} tage ansvar for vilk{\aa}r, der ligger uden for deres handlemuligheder. Manglende opbakning fra omgivelserne og oplevelsen af ikke at kunne det, der forventes, medf{\o}rer angstanfald, sygemeldinger og mistrivsel. Mange og hyppige jobskift pr{\ae}ger den f{\o}rste tid, og videreuddannelse ser ud til at v{\ae}re en sikker vej ud af den sv{\ae}re start. Sygeplejerskerne havde gode, succesfulde studieforl{\o}b bag sig. Tilsyneladende havde de l{\ae}rt at v{\ae}re gode studerende, men ikke at praktisere som gode sygeplejersker. Artiklen kan bidrage til diskussionen af, hvordan der kan tages h{\o}jde for den sv{\ae}re transition i forbindelse med den forest{\aa}ende revision af sygeplejerskeuddannelsen.",
keywords = "nyuddannede sygeplejersker, transition, praksischok, sygeplejerskeuddannelse",
author = "Malene Aagesen and Karin H{\o}jbjerg",
year = "2015",
language = "Dansk",
pages = "64--68",
journal = "Sygeplejersken",
issn = "0106-8350",
publisher = "Dansk Sygeplejerad",
number = "11",

}

Nyuddannede sygeplejerskers svære møde med arbejdslivet. / Aagesen, Malene; Højbjerg, Karin.

I: Sygeplejersken, Nr. 11, 2015, s. 64-68.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

TY - JOUR

T1 - Nyuddannede sygeplejerskers svære møde med arbejdslivet

AU - Aagesen, Malene

AU - Højbjerg, Karin

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Denne artikel er baseret på fund fra et kandidatspeciale udarbejdet på kandidatuddannelsen i Læring og Forandringsprocesser på Aalborg Universitet København. Nyuddannede sygeplejerskers oplevelser af overgangen fra studie til job blev undersøgt gennem fem interview, spørgeskemaer og dokumentanalyser. Alle sygeplejersker har deltaget i Dansk Sygeplejeråds mentorprogram, der støtter netop denne transition. Undersøgelsen viser det paradoksale i, at de nyuddannede sygeplejersker må tage ansvar for vilkår, der ligger uden for deres handlemuligheder. Manglende opbakning fra omgivelserne og oplevelsen af ikke at kunne det, der forventes, medfører angstanfald, sygemeldinger og mistrivsel. Mange og hyppige jobskift præger den første tid, og videreuddannelse ser ud til at være en sikker vej ud af den svære start. Sygeplejerskerne havde gode, succesfulde studieforløb bag sig. Tilsyneladende havde de lært at være gode studerende, men ikke at praktisere som gode sygeplejersker. Artiklen kan bidrage til diskussionen af, hvordan der kan tages højde for den svære transition i forbindelse med den forestående revision af sygeplejerskeuddannelsen.

AB - Denne artikel er baseret på fund fra et kandidatspeciale udarbejdet på kandidatuddannelsen i Læring og Forandringsprocesser på Aalborg Universitet København. Nyuddannede sygeplejerskers oplevelser af overgangen fra studie til job blev undersøgt gennem fem interview, spørgeskemaer og dokumentanalyser. Alle sygeplejersker har deltaget i Dansk Sygeplejeråds mentorprogram, der støtter netop denne transition. Undersøgelsen viser det paradoksale i, at de nyuddannede sygeplejersker må tage ansvar for vilkår, der ligger uden for deres handlemuligheder. Manglende opbakning fra omgivelserne og oplevelsen af ikke at kunne det, der forventes, medfører angstanfald, sygemeldinger og mistrivsel. Mange og hyppige jobskift præger den første tid, og videreuddannelse ser ud til at være en sikker vej ud af den svære start. Sygeplejerskerne havde gode, succesfulde studieforløb bag sig. Tilsyneladende havde de lært at være gode studerende, men ikke at praktisere som gode sygeplejersker. Artiklen kan bidrage til diskussionen af, hvordan der kan tages højde for den svære transition i forbindelse med den forestående revision af sygeplejerskeuddannelsen.

KW - nyuddannede sygeplejersker

KW - transition

KW - praksischok

KW - sygeplejerskeuddannelse

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 64

EP - 68

JO - Sygeplejersken

JF - Sygeplejersken

SN - 0106-8350

IS - 11

ER -