Om selvstændig kompetence

Kjeld Nielsen

Publikation: Working paper/PreprintWorking paperForskning

Arbejdspapiret er optaget af de subjektive dimensioner i kvalifikationsudviklingen, dvs. hvilke krav arbejdskraften stiller til arbejdets form og indhold under forandrede produktionsbetingelser. "Selvstændig kompetence" er nøglebegrebet i paperet og det dækker over individets kvalifikationspotentiale der ikke umiddelbart er synligt, når f.eks. arbejdskraften rekrutteres til at fungere i teknologisk avancerede arbejdsprocesser. Begrebet forsøger at forstå individets handlemuligheder i relation til arbejdsprocessens frihedsgrader. Der præsenteres dermed et synspunkt der gør op med teknologisk determinisme i den arbejdssociologiske debat i 1960èrne og 1970èrne. Synspunktet er stadig relevant og aktuelt i arbejdslivsforskningen.
OriginalsprogEngelsk
UdgiverAalborg Universitet
Sider40-56
Antal sider16
ISBN (Trykt)87-985532-3-2
StatusUdgivet - 1995
NavnLEO-arbejdspapir
Nummer6
ISSN1395-9638

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Om selvstændig kompetence'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.