Aktiviteter pr. år
Abstract
Artiklen omhandler ledsagemusiks semantiske potentiale i audiovisuelle medietekster. Som case-studier anvendes tre film (repræsenterende hver sin genre), der alle inddrager Sjosakovitjs "Vals nr. 2" som musikledsagelse. Der er tale om hhv. spillefilmen "Eyes Wide Shut", dokumentarfilmen "Fogh bag facaden" og en reklamefilm for Skandia-banken. På baggrund af en karakteristik af "Vals nr. 2" analyseres de tre film, hvor fokus er lagt på, hvorledes musikken bidrager til og indgår i betydningsdannelsen. Der argumenteres for, at musikkens særlige udformning og udtryk i sig selv repræsenterer et betydningspotentiale (i form af en række betydningsmuligheder), som realiseres bemærkelsesværdigt ens i de tre ellers meget forskellige audiovisuelle kontekster, hvilket peger på en intertekstuel relation filmene imellem.
Originalsprog | Engelsk |
---|---|
Titel | Music in Advertising : Commercial Sounds in Media Communication and Other Settings |
Redaktører | Nicolai Jørgensgaard Graakjær, Christian Jantzen |
Antal sider | 27 |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2009 |
Sider | 141-167 |
ISBN (Trykt) | 9788773079652 |
Status | Udgivet - 2009 |
Aktiviteter
- 1 Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
Foredrag ved School of the Museum of Fine Arts, Boston
Anders Bonde (Foredragsholder)
10 okt. 2011 → 13 okt. 2011Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed