On the Commercialization of Shostakovich’s ‘Waltz No. 2’: A Case Study of Textual, Contextual and Intertextual Meaning of Music

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Artiklen omhandler ledsagemusiks semantiske potentiale i audiovisuelle medietekster. Som case-studier anvendes tre film (repræsenterende hver sin genre), der alle inddrager Sjosakovitjs "Vals nr. 2" som musikledsagelse. Der er tale om hhv. spillefilmen "Eyes Wide Shut", dokumentarfilmen "Fogh bag facaden" og en reklamefilm for Skandia-banken. På baggrund af en karakteristik af "Vals nr. 2" analyseres de tre film, hvor fokus er lagt på, hvorledes musikken bidrager til og indgår i betydningsdannelsen. Der argumenteres for, at musikkens særlige udformning og udtryk i sig selv repræsenterer et betydningspotentiale (i form af en række betydningsmuligheder), som realiseres bemærkelsesværdigt ens i de tre ellers meget forskellige audiovisuelle kontekster, hvilket peger på en intertekstuel relation filmene imellem.
OriginalsprogEngelsk
TitelMusic in Advertising : Commercial Sounds in Media Communication and Other Settings
RedaktørerNicolai Jørgensgaard Graakjær, Christian Jantzen
Antal sider27
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2009
Sider141-167
ISBN (Trykt)9788773079652
StatusUdgivet - 2009

Citationsformater