Abstract
Denne afhandling anvender et kvalitativt casestudie til undersøgelser af evalueringsprocesser på mikro-niveau mellem hospitaler, kommuner og almen praksis i forbindelse med brugen af Plan-Do-Study-Act (PDSA) cirklen i tværsektorielle kvalitetsforbedringsprojekter. Afhandlingen tager afsæt i teori om opbygning af evalueringskapacitet og undersøger, hvad der fremmer og hæmmer opbygning af evalueringskapacitet på tværs af organisationer inden for sundhedsområdet.
Afhandlingen bidrager både med ny viden til den internationale litteratur om opbygning af evalueringskapacitet og til litteraturen om Quality Improvement, viden der har implikationer for politiske beslutningstagere og ledelsen i sundhedsvæsenet i relation til udviklingen af det tværsektorielle samarbejde og Det Nære Sundhedsvæsen, herunder f.eks. Det Nationale Ledelsesprogram på sundhedsområdet, Lærings- og Kvalitetsteams (LKT), klyngesamarbejdet i regionerne. Endelig bidrager afhandlingen med anbefalinger til praksis i interorganisatorisk kvalitets- og forbedringsarbejde, blandt andet med en metodevejledning til kollaborativ evaluering af tværgående patientforløb.
Afhandlingen bidrager både med ny viden til den internationale litteratur om opbygning af evalueringskapacitet og til litteraturen om Quality Improvement, viden der har implikationer for politiske beslutningstagere og ledelsen i sundhedsvæsenet i relation til udviklingen af det tværsektorielle samarbejde og Det Nære Sundhedsvæsen, herunder f.eks. Det Nationale Ledelsesprogram på sundhedsområdet, Lærings- og Kvalitetsteams (LKT), klyngesamarbejdet i regionerne. Endelig bidrager afhandlingen med anbefalinger til praksis i interorganisatorisk kvalitets- og forbedringsarbejde, blandt andet med en metodevejledning til kollaborativ evaluering af tværgående patientforløb.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Vejledere |
|
Eksterne samarbejdspartnere | |
Udgiver | |
ISBN'er, elektronisk | 978-87-94563-05-5 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- Opbygning af interorganisatorisk evalueringskapacitet
- Kollaborativ evaluering
- Interorganisatorisk læring
- PDSA-cirklen
- Kvalitets- og forbedringsarbejde
- Sundhedsvæsenet
- Tværsektorielt samarbejde
- Evalueringskapacitet
- Kritisk realisme
- Kvalitativt casestudie
Projekter
-
Forskningsbaseret metodevejledning. Kollaborativ evaluering af tværgående patientforløb
Laubek, C. (PI (principal investigator))
Projekter: Projekt › Forskning
Fil