Oplevelsesbaseret innovation og værdiskabelse: skridt til et grundlag for oplevelsesbaseret forretningsudvikling

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

794 Downloads (Pure)

Abstrakt

Afhandlingen udvikler et bud på en forståelsesramme af oplevelsesbaseret in-novation og værdiskabelse med særligt henblik på forretningsudvikling i ople-velsesøkonomien og delvist også i koblingen imellem oplevelsesøkonomien og andre typer af erhverv.
Det etableres i afhandlingen, at oplevelsesøkonomien kan forstås i en række forskellige optikker, som har forskellige erhvervsmæssige formål og genstands-områder og til dels også forskellige teoretiske udgangspunkter. Der kan på den baggrund groft sagt siges, at være tre overordnede inddelinger af oplevelses-økonomien i Danmark baseret på den historiske udvikling, teoretiske udgivelser samt den praktiske erhvervspolitik, lokalt, regionalt såvel som nationalt. I denne afhandling retter jeg mig imod det mikroøkonomisk perspektiv, og afsøger po-tentialet i oplevelser som differentieringsfaktor for virksomheder, som en inno-vationsdriver og værdiskaber.
På baggrund af en omfattende gennemgang af oplevelsesøkonomiske positioner og via et blik på innovationsteori, strategisk teori, marketingteori, herunder særligt værditeori, samt forretningsmodelteori og designperspektiver fremsættes et forslag på en forståels af oplevelsers differentierende og værdiskabende po-tentiale for virksomheder og ikke mindst en anvisning af, hvilke elementer, der skal inddrages og overvejes i den forbindelse.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider550
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-851-2
DOI
StatusUdgivet - 2016
NavnPh.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet
ISSN2246-123X

Bibliografisk note

Ph.d. vejleder:
Professor Jens F. Jensen, Aalborg Universitet

Citationsformater