Abstract
Nest udgør en af tidens populære pædagogiske koncepter som tilbyder nye måder at arbejde med mangfoldighed, inklusion og fællesskaber i dagtilbud og skoler. Nye pædagogiske koncepter kommer løbende til, nogle spredes med stor hast, andre fortoner sig, mens igen andre viser sig langtidshold- bare. Nest´s skæbne er endnu ikke afgjort, men erfaringsopsamlingen i nær- værende temanummer peger på en række positive virkninger af brugen af konceptet i Danmark. I denne perspektiverede artikel er ærindet at belyse Nest i et ide-på-rejse perspektiv som illustration af, hvordan et amerikansk forankret pædagogisk koncept søges tilpasset, modificeret og udviklet til en ”fordansket” version, så Nest-pædagogikken kan understøtte dansk velfærds- og dannelsestænkning. I det følgende gives en introduktion til Nest som pædagogisk koncept. Dernæst introduceres idé-på-rejse perspektivet, efterfulgt af en analyse af Nest som et rejsende koncept, der oversættes i takt med at det implementeres og anvendes i mange sammenhænge og varianter i danske dagtilbud og skoler. Artiklen afrundes med en række opmærksomheds- og læringspunkter for arbejdet med Nest i Danmark.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift |
Vol/bind | 59 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 115-120 |
Antal sider | 7 |
ISSN | 1903-0002 |
Status | Udgivet - feb. 2022 |
Emneord
- Nest
- Pædagogik
- translation