Outbreak: Nest på rejse i Danmark

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Nest udgør en af tidens populære pædagogiske koncepter som tilbyder nye måder at arbejde med mangfoldighed, inklusion og fællesskaber i dagtilbud og skoler. Nye pædagogiske koncepter kommer løbende til, nogle spredes med stor hast, andre fortoner sig, mens igen andre viser sig langtidshold- bare. Nest´s skæbne er endnu ikke afgjort, men erfaringsopsamlingen i nær- værende temanummer peger på en række positive virkninger af brugen af konceptet i Danmark. I denne perspektiverede artikel er ærindet at belyse Nest i et ide-på-rejse perspektiv som illustration af, hvordan et amerikansk forankret pædagogisk koncept søges tilpasset, modificeret og udviklet til en ”fordansket” version, så Nest-pædagogikken kan understøtte dansk velfærds- og dannelsestænkning. I det følgende gives en introduktion til Nest som pædagogisk koncept. Dernæst introduceres idé-på-rejse perspektivet, efterfulgt af en analyse af Nest som et rejsende koncept, der oversættes i takt med at det implementeres og anvendes i mange sammenhænge og varianter i danske dagtilbud og skoler. Artiklen afrundes med en række opmærksomheds- og læringspunkter for arbejdet med Nest i Danmark.
TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind59