Risikovurderinger er blevet almindelige blandt både forskere og professionelle Det har stor betydning for arbejdet i familieafdelinger, daginstitutioner og skoler. og for skole-, uddannelses- og socialpolitikken, som skal forebygge problemer ved at minimere risikoen for, at sårbare børn og unge pådrager sig problemer. Undersøgelsen viser, at professionelles vurderinger af risikoens størrelse er meget forskellige og ofte stærkt afvigende fra den faktiske risiko opgjort på basis undersøgelser. Der er generelt er tendens til overvurdering af risikoen for at pådrage sig sociale problemer. Undtagelsen er, at pædagoger og lærere undervurderer risikoen for ikke at opnå ungdomsuddannelse for danske unge fra svag socioøkonomisk baggrund. De vurderer tillige, at forældres udenlandske baggrund i denne kontekst er en risikofaktor, selvom udenlandsk baggrund her formindsker risikoen. Det diskuteres, hvad den store spredning og hhv. over- og undervurdering af risiko kan betyde for praktikeres faglige dømmekraft i arbejdet med udsatte børn og unge samt skole- og socialpolitikken.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Pædagogisk Tidsskrift