På rette vej - resultater fra anden kortlægningsundersøgelse på fem erhvervsgymnasiale uddannelser i Region Nordjylland 2015

Thomas Nordahl, Line Skov Hansen, Sigrid Øyen Nordahl, Ole Hansen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

125 Downloads (Pure)

Resumé

Denne rapport baserer sig på to kortlægningsundersøgelser af Erhvervsgymnasiet EUC Nord i Hjørring og Frederikshavn samt de erhvervsgymnasiale uddannelser på Erhvervsskolerne i Aars1. De to kortlægningsundersøgelser, der løbende i rapporten også vil blive omtalt som T1 og T22, indgår i forsknings- og udviklingsprojektet: Ledelse og udvikling af læringsmiljøet på erhvervsgymnasiet (LUL), som er støttet af Region Nordjyllands uddannelsespulje fra 2013. Projektet er et selvstændigt forsknings- og udviklingsinitiativ baseret på et samarbejde mellem EUC Nord og Erhvervsskolerne i Aars og deres fem erhvervsgymnasiale uddannelser, samt Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis (LSP) ved Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet - dvs. et samarbejde mellem praksis og forskning.
Resultaterne af to kortlægningsundersøgelser, som præsenteres i rapporten, har involveret ca. 1299 elever og 132 lærere fordelt på fem erhvervsgymnasiale uddannelser, hvoraf Erhvervsgymnasiet på EUC Nord dækker de tre og Erhvervsskolerne i Aars to. Selve dataindsamlingen er blevet gennemført i 2013 og 2015.
I rapporten beskrives nogle af de vigtigste fund ved den anden kortlægningsundersøgelse (T2), ligesom resultater fra den første kortlægningsundersøgelse inddrages for at kunne sammenligne resultater mellem T1 og T2 med det formål dels at kunne pege på områder, hvor de deltagende institutioner3 og deres erhvervsgymnasiale uddannelser har haft en positiv udvikling fra første kortlægningsundersøgelse (T1) i 2013 til denne anden kortlægningsundersøgelse (T2) i 2015, dels at kunne pege på både stærke og mere udfordrende områder for de deltagende erhvervsgymnasiale uddannelser, som det er vigtigt at sætte fokus på fremadrettet.
Rapporten er derfor også udformet, så den netop fremadrettet kan danne grundlag for både lokale og fælles udviklingstiltag. I rapporten præsenteres nogle af de mest centrale resultater af kortlægningen. Disse resultater har både relevans for de to institutioner i LUL-projektet og deres deltagende aktører og for en bredere uddannelses-offentlighed.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Udgave1
Antal sider96
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-617-4
StatusUdgivet - 2017
NavnFULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer
ISSN2246-4395

Citer dette

Nordahl, T., Hansen, L. S., Øyen Nordahl, S., & Hansen, O. (2017). På rette vej - resultater fra anden kortlægningsundersøgelse på fem erhvervsgymnasiale uddannelser i Region Nordjylland 2015. (1 udg.) Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer
Nordahl, Thomas ; Hansen, Line Skov ; Øyen Nordahl, Sigrid ; Hansen, Ole. / På rette vej - resultater fra anden kortlægningsundersøgelse på fem erhvervsgymnasiale uddannelser i Region Nordjylland 2015. 1 udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2017. 96 s. (FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer).
@book{b10e3d1fb3434082bcde99f036aa8933,
title = "P{\aa} rette vej - resultater fra anden kortl{\ae}gningsunders{\o}gelse p{\aa} fem erhvervsgymnasiale uddannelser i Region Nordjylland 2015",
abstract = "Denne rapport baserer sig p{\aa} to kortl{\ae}gningsunders{\o}gelser af Erhvervsgymnasiet EUC Nord i Hj{\o}rring og Frederikshavn samt de erhvervsgymnasiale uddannelser p{\aa} Erhvervsskolerne i Aars1. De to kortl{\ae}gningsunders{\o}gelser, der l{\o}bende i rapporten ogs{\aa} vil blive omtalt som T1 og T22, indg{\aa}r i forsknings- og udviklingsprojektet: Ledelse og udvikling af l{\ae}ringsmilj{\o}et p{\aa} erhvervsgymnasiet (LUL), som er st{\o}ttet af Region Nordjyllands uddannelsespulje fra 2013. Projektet er et selvst{\ae}ndigt forsknings- og udviklingsinitiativ baseret p{\aa} et samarbejde mellem EUC Nord og Erhvervsskolerne i Aars og deres fem erhvervsgymnasiale uddannelser, samt Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og p{\ae}dagogisk praksis (LSP) ved Institut for L{\ae}ring og Filosofi, Aalborg Universitet - dvs. et samarbejde mellem praksis og forskning.Resultaterne af to kortl{\ae}gningsunders{\o}gelser, som pr{\ae}senteres i rapporten, har involveret ca. 1299 elever og 132 l{\ae}rere fordelt p{\aa} fem erhvervsgymnasiale uddannelser, hvoraf Erhvervsgymnasiet p{\aa} EUC Nord d{\ae}kker de tre og Erhvervsskolerne i Aars to. Selve dataindsamlingen er blevet gennemf{\o}rt i 2013 og 2015.I rapporten beskrives nogle af de vigtigste fund ved den anden kortl{\ae}gningsunders{\o}gelse (T2), ligesom resultater fra den f{\o}rste kortl{\ae}gningsunders{\o}gelse inddrages for at kunne sammenligne resultater mellem T1 og T2 med det form{\aa}l dels at kunne pege p{\aa} omr{\aa}der, hvor de deltagende institutioner3 og deres erhvervsgymnasiale uddannelser har haft en positiv udvikling fra f{\o}rste kortl{\ae}gningsunders{\o}gelse (T1) i 2013 til denne anden kortl{\ae}gningsunders{\o}gelse (T2) i 2015, dels at kunne pege p{\aa} b{\aa}de st{\ae}rke og mere udfordrende omr{\aa}der for de deltagende erhvervsgymnasiale uddannelser, som det er vigtigt at s{\ae}tte fokus p{\aa} fremadrettet.Rapporten er derfor ogs{\aa} udformet, s{\aa} den netop fremadrettet kan danne grundlag for b{\aa}de lokale og f{\ae}lles udviklingstiltag. I rapporten pr{\ae}senteres nogle af de mest centrale resultater af kortl{\ae}gningen. Disse resultater har b{\aa}de relevans for de to institutioner i LUL-projektet og deres deltagende akt{\o}rer og for en bredere uddannelses-offentlighed.",
author = "Thomas Nordahl and Hansen, {Line Skov} and {{\O}yen Nordahl}, Sigrid and Ole Hansen",
year = "2017",
language = "Dansk",
series = "FULM: Forskningsinformeret udvikling af l{\ae}ringsmilj{\o}er",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
edition = "1",

}

Nordahl, T, Hansen, LS, Øyen Nordahl, S & Hansen, O 2017, På rette vej - resultater fra anden kortlægningsundersøgelse på fem erhvervsgymnasiale uddannelser i Region Nordjylland 2015. FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer, 1 udg, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg.

På rette vej - resultater fra anden kortlægningsundersøgelse på fem erhvervsgymnasiale uddannelser i Region Nordjylland 2015. / Nordahl, Thomas; Hansen, Line Skov; Øyen Nordahl, Sigrid; Hansen, Ole.

1 udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2017. 96 s. (FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

TY - RPRT

T1 - På rette vej - resultater fra anden kortlægningsundersøgelse på fem erhvervsgymnasiale uddannelser i Region Nordjylland 2015

AU - Nordahl, Thomas

AU - Hansen, Line Skov

AU - Øyen Nordahl, Sigrid

AU - Hansen, Ole

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Denne rapport baserer sig på to kortlægningsundersøgelser af Erhvervsgymnasiet EUC Nord i Hjørring og Frederikshavn samt de erhvervsgymnasiale uddannelser på Erhvervsskolerne i Aars1. De to kortlægningsundersøgelser, der løbende i rapporten også vil blive omtalt som T1 og T22, indgår i forsknings- og udviklingsprojektet: Ledelse og udvikling af læringsmiljøet på erhvervsgymnasiet (LUL), som er støttet af Region Nordjyllands uddannelsespulje fra 2013. Projektet er et selvstændigt forsknings- og udviklingsinitiativ baseret på et samarbejde mellem EUC Nord og Erhvervsskolerne i Aars og deres fem erhvervsgymnasiale uddannelser, samt Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis (LSP) ved Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet - dvs. et samarbejde mellem praksis og forskning.Resultaterne af to kortlægningsundersøgelser, som præsenteres i rapporten, har involveret ca. 1299 elever og 132 lærere fordelt på fem erhvervsgymnasiale uddannelser, hvoraf Erhvervsgymnasiet på EUC Nord dækker de tre og Erhvervsskolerne i Aars to. Selve dataindsamlingen er blevet gennemført i 2013 og 2015.I rapporten beskrives nogle af de vigtigste fund ved den anden kortlægningsundersøgelse (T2), ligesom resultater fra den første kortlægningsundersøgelse inddrages for at kunne sammenligne resultater mellem T1 og T2 med det formål dels at kunne pege på områder, hvor de deltagende institutioner3 og deres erhvervsgymnasiale uddannelser har haft en positiv udvikling fra første kortlægningsundersøgelse (T1) i 2013 til denne anden kortlægningsundersøgelse (T2) i 2015, dels at kunne pege på både stærke og mere udfordrende områder for de deltagende erhvervsgymnasiale uddannelser, som det er vigtigt at sætte fokus på fremadrettet.Rapporten er derfor også udformet, så den netop fremadrettet kan danne grundlag for både lokale og fælles udviklingstiltag. I rapporten præsenteres nogle af de mest centrale resultater af kortlægningen. Disse resultater har både relevans for de to institutioner i LUL-projektet og deres deltagende aktører og for en bredere uddannelses-offentlighed.

AB - Denne rapport baserer sig på to kortlægningsundersøgelser af Erhvervsgymnasiet EUC Nord i Hjørring og Frederikshavn samt de erhvervsgymnasiale uddannelser på Erhvervsskolerne i Aars1. De to kortlægningsundersøgelser, der løbende i rapporten også vil blive omtalt som T1 og T22, indgår i forsknings- og udviklingsprojektet: Ledelse og udvikling af læringsmiljøet på erhvervsgymnasiet (LUL), som er støttet af Region Nordjyllands uddannelsespulje fra 2013. Projektet er et selvstændigt forsknings- og udviklingsinitiativ baseret på et samarbejde mellem EUC Nord og Erhvervsskolerne i Aars og deres fem erhvervsgymnasiale uddannelser, samt Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis (LSP) ved Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet - dvs. et samarbejde mellem praksis og forskning.Resultaterne af to kortlægningsundersøgelser, som præsenteres i rapporten, har involveret ca. 1299 elever og 132 lærere fordelt på fem erhvervsgymnasiale uddannelser, hvoraf Erhvervsgymnasiet på EUC Nord dækker de tre og Erhvervsskolerne i Aars to. Selve dataindsamlingen er blevet gennemført i 2013 og 2015.I rapporten beskrives nogle af de vigtigste fund ved den anden kortlægningsundersøgelse (T2), ligesom resultater fra den første kortlægningsundersøgelse inddrages for at kunne sammenligne resultater mellem T1 og T2 med det formål dels at kunne pege på områder, hvor de deltagende institutioner3 og deres erhvervsgymnasiale uddannelser har haft en positiv udvikling fra første kortlægningsundersøgelse (T1) i 2013 til denne anden kortlægningsundersøgelse (T2) i 2015, dels at kunne pege på både stærke og mere udfordrende områder for de deltagende erhvervsgymnasiale uddannelser, som det er vigtigt at sætte fokus på fremadrettet.Rapporten er derfor også udformet, så den netop fremadrettet kan danne grundlag for både lokale og fælles udviklingstiltag. I rapporten præsenteres nogle af de mest centrale resultater af kortlægningen. Disse resultater har både relevans for de to institutioner i LUL-projektet og deres deltagende aktører og for en bredere uddannelses-offentlighed.

M3 - Rapport

T3 - FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer

BT - På rette vej - resultater fra anden kortlægningsundersøgelse på fem erhvervsgymnasiale uddannelser i Region Nordjylland 2015

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Nordahl T, Hansen LS, Øyen Nordahl S, Hansen O. På rette vej - resultater fra anden kortlægningsundersøgelse på fem erhvervsgymnasiale uddannelser i Region Nordjylland 2015. 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, 2017. 96 s. (FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer).