På sporet af magtspillet om dansk naturfagsundervisning

Neoliberal styring af folkeskolen og læreruddannelsen siden årtusindskiftet

Jette Reuss Schmidt

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

375 Downloads (Pure)

Resumé

Den neoliberale diskurs med tilhørende konkurrencemoment har længe været under beskydning i internationale forskningssammenhænge. Men der savnes konkrete eksempler på, hvordan neoliberal styring kommer til udtryk i nationale uddannelser.
I denne afhandling følges derfor nogle af neoliberalismens spor gennem styringen af dansk naturfagsundervisning i folkeskolen og læreruddannelsen siden årtusindskiftet. Ved hjælp af diskursanalyser undersøges neoliberalismens indflydelse på naturfagslærernes roller i reformprocesser, på faglige målbeskrivelser for skolefaget natur/teknik, på evidensbaseret viden, og på politiske og administrative ledelsesstrukturers indvirkning på det naturfaglige kompetence- og vidensindhold i læreruddannelsen.
I afhandlingen argumenteres der for, at den neoliberale indflydelse har understøttet naturfaglig målstyring med fokus på erhvervslivets efterspørgsel af kompetencer og med vægt på innovation, talentpleje og konkurrence frem for de almendannende elementer, der indgår i begrebet naturfaglig kompetence, som blev udviklet af naturfagsdidaktikere ved dette årtusinds begyndelse
Endvidere argumenteres der for, at styringen af naturfagsundervisning består af et kompleks magtspil indlejret i strukturelle betingelser, som næppe nogen har overblik over, hvorfor det anbefales, at alle med indflydelse på naturfagsundervisning fokuserer på formål, værdier og etik, når der træffes beslutninger om fremtidens naturfagsundervisning
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider250
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-418-7
DOI
StatusUdgivet - 2015
NavnPh.d.-serien for Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet
ISSN2246-1248

Bibliografisk note

Paola Valero, Principal supervisor

Citer dette

Schmidt, J. R. (2015). På sporet af magtspillet om dansk naturfagsundervisning: Neoliberal styring af folkeskolen og læreruddannelsen siden årtusindskiftet. Aalborg Universitetsforlag. Ph.d.-serien for Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet https://doi.org/10.5278/vbn.phd.engsci.00057
Schmidt, Jette Reuss. / På sporet af magtspillet om dansk naturfagsundervisning : Neoliberal styring af folkeskolen og læreruddannelsen siden årtusindskiftet. Aalborg Universitetsforlag, 2015. 250 s. (Ph.d.-serien for Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet).
@phdthesis{3e12c0eff3934ca8ad04f7a841008c26,
title = "P{\aa} sporet af magtspillet om dansk naturfagsundervisning: Neoliberal styring af folkeskolen og l{\ae}reruddannelsen siden {\aa}rtusindskiftet",
abstract = "Den neoliberale diskurs med tilh{\o}rende konkurrencemoment har l{\ae}nge v{\ae}ret under beskydning i internationale forskningssammenh{\ae}nge. Men der savnes konkrete eksempler p{\aa}, hvordan neoliberal styring kommer til udtryk i nationale uddannelser. I denne afhandling f{\o}lges derfor nogle af neoliberalismens spor gennem styringen af dansk naturfagsundervisning i folkeskolen og l{\ae}reruddannelsen siden {\aa}rtusindskiftet. Ved hj{\ae}lp af diskursanalyser unders{\o}ges neoliberalismens indflydelse p{\aa} naturfagsl{\ae}rernes roller i reformprocesser, p{\aa} faglige m{\aa}lbeskrivelser for skolefaget natur/teknik, p{\aa} evidensbaseret viden, og p{\aa} politiske og administrative ledelsesstrukturers indvirkning p{\aa} det naturfaglige kompetence- og vidensindhold i l{\ae}reruddannelsen. I afhandlingen argumenteres der for, at den neoliberale indflydelse har underst{\o}ttet naturfaglig m{\aa}lstyring med fokus p{\aa} erhvervslivets eftersp{\o}rgsel af kompetencer og med v{\ae}gt p{\aa} innovation, talentpleje og konkurrence frem for de almendannende elementer, der indg{\aa}r i begrebet naturfaglig kompetence, som blev udviklet af naturfagsdidaktikere ved dette {\aa}rtusinds begyndelseEndvidere argumenteres der for, at styringen af naturfagsundervisning best{\aa}r af et kompleks magtspil indlejret i strukturelle betingelser, som n{\ae}ppe nogen har overblik over, hvorfor det anbefales, at alle med indflydelse p{\aa} naturfagsundervisning fokuserer p{\aa} form{\aa}l, v{\ae}rdier og etik, n{\aa}r der tr{\ae}ffes beslutninger om fremtidens naturfagsundervisning",
author = "Schmidt, {Jette Reuss}",
note = "Paola Valero, Principal supervisor",
year = "2015",
doi = "10.5278/vbn.phd.engsci.00057",
language = "Dansk",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Schmidt, JR 2015, På sporet af magtspillet om dansk naturfagsundervisning: Neoliberal styring af folkeskolen og læreruddannelsen siden årtusindskiftet. Ph.d.-serien for Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet, Aalborg Universitetsforlag. https://doi.org/10.5278/vbn.phd.engsci.00057

På sporet af magtspillet om dansk naturfagsundervisning : Neoliberal styring af folkeskolen og læreruddannelsen siden årtusindskiftet. / Schmidt, Jette Reuss.

Aalborg Universitetsforlag, 2015. 250 s. (Ph.d.-serien for Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - På sporet af magtspillet om dansk naturfagsundervisning

T2 - Neoliberal styring af folkeskolen og læreruddannelsen siden årtusindskiftet

AU - Schmidt, Jette Reuss

N1 - Paola Valero, Principal supervisor

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Den neoliberale diskurs med tilhørende konkurrencemoment har længe været under beskydning i internationale forskningssammenhænge. Men der savnes konkrete eksempler på, hvordan neoliberal styring kommer til udtryk i nationale uddannelser. I denne afhandling følges derfor nogle af neoliberalismens spor gennem styringen af dansk naturfagsundervisning i folkeskolen og læreruddannelsen siden årtusindskiftet. Ved hjælp af diskursanalyser undersøges neoliberalismens indflydelse på naturfagslærernes roller i reformprocesser, på faglige målbeskrivelser for skolefaget natur/teknik, på evidensbaseret viden, og på politiske og administrative ledelsesstrukturers indvirkning på det naturfaglige kompetence- og vidensindhold i læreruddannelsen. I afhandlingen argumenteres der for, at den neoliberale indflydelse har understøttet naturfaglig målstyring med fokus på erhvervslivets efterspørgsel af kompetencer og med vægt på innovation, talentpleje og konkurrence frem for de almendannende elementer, der indgår i begrebet naturfaglig kompetence, som blev udviklet af naturfagsdidaktikere ved dette årtusinds begyndelseEndvidere argumenteres der for, at styringen af naturfagsundervisning består af et kompleks magtspil indlejret i strukturelle betingelser, som næppe nogen har overblik over, hvorfor det anbefales, at alle med indflydelse på naturfagsundervisning fokuserer på formål, værdier og etik, når der træffes beslutninger om fremtidens naturfagsundervisning

AB - Den neoliberale diskurs med tilhørende konkurrencemoment har længe været under beskydning i internationale forskningssammenhænge. Men der savnes konkrete eksempler på, hvordan neoliberal styring kommer til udtryk i nationale uddannelser. I denne afhandling følges derfor nogle af neoliberalismens spor gennem styringen af dansk naturfagsundervisning i folkeskolen og læreruddannelsen siden årtusindskiftet. Ved hjælp af diskursanalyser undersøges neoliberalismens indflydelse på naturfagslærernes roller i reformprocesser, på faglige målbeskrivelser for skolefaget natur/teknik, på evidensbaseret viden, og på politiske og administrative ledelsesstrukturers indvirkning på det naturfaglige kompetence- og vidensindhold i læreruddannelsen. I afhandlingen argumenteres der for, at den neoliberale indflydelse har understøttet naturfaglig målstyring med fokus på erhvervslivets efterspørgsel af kompetencer og med vægt på innovation, talentpleje og konkurrence frem for de almendannende elementer, der indgår i begrebet naturfaglig kompetence, som blev udviklet af naturfagsdidaktikere ved dette årtusinds begyndelseEndvidere argumenteres der for, at styringen af naturfagsundervisning består af et kompleks magtspil indlejret i strukturelle betingelser, som næppe nogen har overblik over, hvorfor det anbefales, at alle med indflydelse på naturfagsundervisning fokuserer på formål, værdier og etik, når der træffes beslutninger om fremtidens naturfagsundervisning

U2 - 10.5278/vbn.phd.engsci.00057

DO - 10.5278/vbn.phd.engsci.00057

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - På sporet af magtspillet om dansk naturfagsundervisning

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -

Schmidt JR. På sporet af magtspillet om dansk naturfagsundervisning: Neoliberal styring af folkeskolen og læreruddannelsen siden årtusindskiftet. Aalborg Universitetsforlag, 2015. 250 s. (Ph.d.-serien for Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet). https://doi.org/10.5278/vbn.phd.engsci.00057