Pædagogik som en filosofisk praksis: - hvorfor og hvordan arbejde med den eksistentielle dimension i undervisningen?

Publikation: AndetAndet bidragFormidling

Abstrakt

Artiklen (50 sider) indledes med nogle betragtninger over, hvad pædagogisk filosofi er og der gives en beskrivelse af dets tre dimensioner. Artiklen vægter særlig den tredie dimension - den maieutiske dimension - hvor det er den pædagogiske filosofi I den konkrete pædagogiske virksomhed, der undersøges. Efter disse indledende betragtninger gives der en beskrivelse af, HVORFOR den eksistentielle dimension og den filosofiske praksis er blevet væsentlige at inddrage i undervisning og skoleudvikling generelt. Der nævnes idéhistoriske, sociologiske, uddannelsespolitiske og pædagogiske grunde. Dernæst følger en beskrivelse og diskussion af, HVAD den filosofiske praksis er - med særlig vægtning af en eksistensfilosofisk tolkning af den sokratiske maieutik. Artiklen slutter med et større afsnit om, HVORDAN man i praksis kan fremme den sokratiske maieutik i pædagogiske sammenhænge i større grupper (P4C), mindre grupper (den sokratiske dialoggruppe) og på to-mands-hånd (den filosofiske vejledningspraksis). Artiklen ender i en perspektivering, hvor der spørges til muligheden af et "sokratisk citizenship" set i lyet af individualiseringen og multikulturaliseringen i uddannelsessystemet.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2006
UdgivelsesstedKøbenhavn
StatusUdgivet - 2006
Udgivet eksterntJa

Bibliografisk note

Udgiver: Gyldendal

Citationsformater