Pædagogiske spændingsfelter ved inddragelse af programmering i grundskolen: Læreres perspektiv på at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning

Pernille Risør Elving, Thomas Ryberg

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

33 Downloads (Pure)

Resumé

I denne artikel undersøges, hvordan programmering benyttes i en pædagogisk praksis i grundskolen, samt hvilket perspektiv faglærerne har på at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning. Artiklen bygger på en empirisk undersøgelse af tre skolers inddragelse af programmering i undervisningen på mellemtrinnet under Coding Class-forløb i Vejle Kommune, hvor fire faglærere blev interviewet omkring deres erfaringer med forløbet. Analysen er struktureret omkring en række spændingsfelter, der omhandler brugen af programmering som enten et fagspecifikt eller tværfagligt element, samt til understøttelse af elevernes faglige udbytte eller deres interesse, og slutteligt lærernes tilgang til deres egen rolle i klasseværelset. Lærerne oplevede alle højt engagement og fordybelse med programmeringsaktiviteterne blandt eleverne, men flere udtrykte behov for større kontrol med elevernes fagspecifikke udbytte og oplevede begrænsninger omkring egne tekniske kompetencer. På baggrund af analysen opstilles en række konkrete pædagogiske overvejelser, der udgør opmærksomhedspunkter til fremtidig planlægning og inddragelse af programmering i undervisningsforløb samt overvejelser omkring lærerens rolle i sådanne forløb.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind11
Udgave nummer19
Antal sider21
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - dec. 2018

Emneord

  • Programmering
  • Grundskolen
  • Coding Class
  • Lærerperspektiv
  • Pædagogik
  • Folkeskolepædagogik
  • Computational Thinking

Citer dette

@article{821b1680f44b41c6bb75be758d797335,
title = "P{\ae}dagogiske sp{\ae}ndingsfelter ved inddragelse af programmering i grundskolen: L{\ae}reres perspektiv p{\aa} at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning",
abstract = "I denne artikel unders{\o}ges, hvordan programmering benyttes i en p{\ae}dagogisk praksis i grundskolen, samt hvilket perspektiv fagl{\ae}rerne har p{\aa} at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning. Artiklen bygger p{\aa} en empirisk unders{\o}gelse af tre skolers inddragelse af programmering i undervisningen p{\aa} mellemtrinnet under Coding Class-forl{\o}b i Vejle Kommune, hvor fire fagl{\ae}rere blev interviewet omkring deres erfaringer med forl{\o}bet. Analysen er struktureret omkring en r{\ae}kke sp{\ae}ndingsfelter, der omhandler brugen af programmering som enten et fagspecifikt eller tv{\ae}rfagligt element, samt til underst{\o}ttelse af elevernes faglige udbytte eller deres interesse, og slutteligt l{\ae}rernes tilgang til deres egen rolle i klassev{\ae}relset. L{\ae}rerne oplevede alle h{\o}jt engagement og fordybelse med programmeringsaktiviteterne blandt eleverne, men flere udtrykte behov for st{\o}rre kontrol med elevernes fagspecifikke udbytte og oplevede begr{\ae}nsninger omkring egne tekniske kompetencer. P{\aa} baggrund af analysen opstilles en r{\ae}kke konkrete p{\ae}dagogiske overvejelser, der udg{\o}r opm{\ae}rksomhedspunkter til fremtidig planl{\ae}gning og inddragelse af programmering i undervisningsforl{\o}b samt overvejelser omkring l{\ae}rerens rolle i s{\aa}danne forl{\o}b.",
keywords = "Programmering, Grundskolen, Coding Class, L{\ae}rerperspektiv, P{\ae}dagogik, Folkeskolep{\ae}dagogik, Computational Thinking",
author = "Elving, {Pernille Ris{\o}r} and Thomas Ryberg",
year = "2018",
month = "12",
doi = "10.7146/lom.v11i19.103100",
language = "Dansk",
volume = "11",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "19",

}

Pædagogiske spændingsfelter ved inddragelse af programmering i grundskolen : Læreres perspektiv på at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning. / Elving, Pernille Risør; Ryberg, Thomas.

I: Læring og Medier, Bind 11, Nr. 19, 12.2018.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Pædagogiske spændingsfelter ved inddragelse af programmering i grundskolen

T2 - Læreres perspektiv på at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning

AU - Elving, Pernille Risør

AU - Ryberg, Thomas

PY - 2018/12

Y1 - 2018/12

N2 - I denne artikel undersøges, hvordan programmering benyttes i en pædagogisk praksis i grundskolen, samt hvilket perspektiv faglærerne har på at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning. Artiklen bygger på en empirisk undersøgelse af tre skolers inddragelse af programmering i undervisningen på mellemtrinnet under Coding Class-forløb i Vejle Kommune, hvor fire faglærere blev interviewet omkring deres erfaringer med forløbet. Analysen er struktureret omkring en række spændingsfelter, der omhandler brugen af programmering som enten et fagspecifikt eller tværfagligt element, samt til understøttelse af elevernes faglige udbytte eller deres interesse, og slutteligt lærernes tilgang til deres egen rolle i klasseværelset. Lærerne oplevede alle højt engagement og fordybelse med programmeringsaktiviteterne blandt eleverne, men flere udtrykte behov for større kontrol med elevernes fagspecifikke udbytte og oplevede begrænsninger omkring egne tekniske kompetencer. På baggrund af analysen opstilles en række konkrete pædagogiske overvejelser, der udgør opmærksomhedspunkter til fremtidig planlægning og inddragelse af programmering i undervisningsforløb samt overvejelser omkring lærerens rolle i sådanne forløb.

AB - I denne artikel undersøges, hvordan programmering benyttes i en pædagogisk praksis i grundskolen, samt hvilket perspektiv faglærerne har på at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning. Artiklen bygger på en empirisk undersøgelse af tre skolers inddragelse af programmering i undervisningen på mellemtrinnet under Coding Class-forløb i Vejle Kommune, hvor fire faglærere blev interviewet omkring deres erfaringer med forløbet. Analysen er struktureret omkring en række spændingsfelter, der omhandler brugen af programmering som enten et fagspecifikt eller tværfagligt element, samt til understøttelse af elevernes faglige udbytte eller deres interesse, og slutteligt lærernes tilgang til deres egen rolle i klasseværelset. Lærerne oplevede alle højt engagement og fordybelse med programmeringsaktiviteterne blandt eleverne, men flere udtrykte behov for større kontrol med elevernes fagspecifikke udbytte og oplevede begrænsninger omkring egne tekniske kompetencer. På baggrund af analysen opstilles en række konkrete pædagogiske overvejelser, der udgør opmærksomhedspunkter til fremtidig planlægning og inddragelse af programmering i undervisningsforløb samt overvejelser omkring lærerens rolle i sådanne forløb.

KW - Programmering

KW - Grundskolen

KW - Coding Class

KW - Lærerperspektiv

KW - Pædagogik

KW - Folkeskolepædagogik

KW - Computational Thinking

UR - https://tidsskrift.dk/lom/article/view/103100

U2 - 10.7146/lom.v11i19.103100

DO - 10.7146/lom.v11i19.103100

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 11

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

IS - 19

ER -