Per Nørgårds “nordiske" periode: Interferens som følge af et personligt udtryk

Rie B. Nielsen, Anders Bonde

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

    Resumé

    s. 491-653 + bilag 

    Per Nørgård (f. 1932) er en af de nulevende danske komponister, hvis musik har givet anledning til flest skriverier. Det være sig i bøger, aviser, tidsskrifter m.m. Samtidigt foreligger fra komponisten selv et væld af artikler og manuskripter, omhandlende musikteori, analyser, kulturkritik m.m. I en lang række af disse skrifter fra især 1980'erne og 1990'erne dukker ordet "interferens" til stadighed op i såvel Per Nørgårds egne som andres udtalelser og kommentarer, knyttet til hans kompositoriske virke. Interferensfænomenet har med tiden vist sig at have en helt central placering i forbindelse med hans musik, dog uden at der på noget tidspunkt er opstillet fyldestgørende definitioner af begrebet. Samtidig har Per Nørgård flere gange fremhævet, hvorledes interferensen synes at stå som en overordnet fællesnævner for hele hans produktion trods store stilistiske forskelle. Som følge deraf opstår interessen for at undersøge, hvordan interferensen kommer til udtryk i hans tidligste værker, idet disse almindeligvis bliver betragtet i forlængelse af en dansk tradition og æstetik med rødder tilbage til Carl Nielsen og Vagn Holmboe. Men i lyset af senere kompositioner, kommer der altså nye aspekter frem, der ændrer såvel udøverens som tilhørerens opfattelse af musikken. Specialets formål er følgelig: At klarlægge interferensbegrebet i forhold til Per Nørgårds musik med særlig vægt på hans tidligste kompositioner fra 1949 og frem til 1959.

    OriginalsprogDansk
    TidsskriftCol Legno : musikalske studier fra Institut for Musik og Musikterapi og Nordjysk Musikkonservatorium
    Udgave nummer4. stak
    Antal sider162
    ISSN0908-1984
    StatusUdgivet - 1997

    Citer dette

    @article{df0c70309c2c11db8ed6000ea68e967b,
    title = "Per N{\o}rg{\aa}rds “nordiske{"} periode: Interferens som f{\o}lge af et personligt udtryk",
    abstract = "s. 491-653 + bilag Per N{\o}rg{\aa}rd (f. 1932) er en af de nulevende danske komponister, hvis musik har givet anledning til flest skriverier. Det v{\ae}re sig i b{\o}ger, aviser, tidsskrifter m.m. Samtidigt foreligger fra komponisten selv et v{\ae}ld af artikler og manuskripter, omhandlende musikteori, analyser, kulturkritik m.m. I en lang r{\ae}kke af disse skrifter fra is{\ae}r 1980'erne og 1990'erne dukker ordet {"}interferens{"} til stadighed op i s{\aa}vel Per N{\o}rg{\aa}rds egne som andres udtalelser og kommentarer, knyttet til hans kompositoriske virke. Interferensf{\ae}nomenet har med tiden vist sig at have en helt central placering i forbindelse med hans musik, dog uden at der p{\aa} noget tidspunkt er opstillet fyldestg{\o}rende definitioner af begrebet. Samtidig har Per N{\o}rg{\aa}rd flere gange fremh{\ae}vet, hvorledes interferensen synes at st{\aa} som en overordnet f{\ae}llesn{\ae}vner for hele hans produktion trods store stilistiske forskelle. Som f{\o}lge deraf opst{\aa}r interessen for at unders{\o}ge, hvordan interferensen kommer til udtryk i hans tidligste v{\ae}rker, idet disse almindeligvis bliver betragtet i forl{\ae}ngelse af en dansk tradition og {\ae}stetik med r{\o}dder tilbage til Carl Nielsen og Vagn Holmboe. Men i lyset af senere kompositioner, kommer der alts{\aa} nye aspekter frem, der {\ae}ndrer s{\aa}vel ud{\o}verens som tilh{\o}rerens opfattelse af musikken. Specialets form{\aa}l er f{\o}lgelig: At klarl{\ae}gge interferensbegrebet i forhold til Per N{\o}rg{\aa}rds musik med s{\ae}rlig v{\ae}gt p{\aa} hans tidligste kompositioner fra 1949 og frem til 1959.",
    author = "Nielsen, {Rie B.} and Anders Bonde",
    year = "1997",
    language = "Dansk",
    journal = "Col Legno : musikalske studier fra Institut for Musik og Musikterapi og Nordjysk Musikkonservatorium",
    issn = "0908-1984",
    publisher = "nstitut for Musik og Musikterapi, Aalborg Universitet : Nordjysk Musikkonservatorium",
    number = "4. stak",

    }

    TY - JOUR

    T1 - Per Nørgårds “nordiske" periode

    T2 - Interferens som følge af et personligt udtryk

    AU - Nielsen, Rie B.

    AU - Bonde, Anders

    PY - 1997

    Y1 - 1997

    N2 - s. 491-653 + bilag Per Nørgård (f. 1932) er en af de nulevende danske komponister, hvis musik har givet anledning til flest skriverier. Det være sig i bøger, aviser, tidsskrifter m.m. Samtidigt foreligger fra komponisten selv et væld af artikler og manuskripter, omhandlende musikteori, analyser, kulturkritik m.m. I en lang række af disse skrifter fra især 1980'erne og 1990'erne dukker ordet "interferens" til stadighed op i såvel Per Nørgårds egne som andres udtalelser og kommentarer, knyttet til hans kompositoriske virke. Interferensfænomenet har med tiden vist sig at have en helt central placering i forbindelse med hans musik, dog uden at der på noget tidspunkt er opstillet fyldestgørende definitioner af begrebet. Samtidig har Per Nørgård flere gange fremhævet, hvorledes interferensen synes at stå som en overordnet fællesnævner for hele hans produktion trods store stilistiske forskelle. Som følge deraf opstår interessen for at undersøge, hvordan interferensen kommer til udtryk i hans tidligste værker, idet disse almindeligvis bliver betragtet i forlængelse af en dansk tradition og æstetik med rødder tilbage til Carl Nielsen og Vagn Holmboe. Men i lyset af senere kompositioner, kommer der altså nye aspekter frem, der ændrer såvel udøverens som tilhørerens opfattelse af musikken. Specialets formål er følgelig: At klarlægge interferensbegrebet i forhold til Per Nørgårds musik med særlig vægt på hans tidligste kompositioner fra 1949 og frem til 1959.

    AB - s. 491-653 + bilag Per Nørgård (f. 1932) er en af de nulevende danske komponister, hvis musik har givet anledning til flest skriverier. Det være sig i bøger, aviser, tidsskrifter m.m. Samtidigt foreligger fra komponisten selv et væld af artikler og manuskripter, omhandlende musikteori, analyser, kulturkritik m.m. I en lang række af disse skrifter fra især 1980'erne og 1990'erne dukker ordet "interferens" til stadighed op i såvel Per Nørgårds egne som andres udtalelser og kommentarer, knyttet til hans kompositoriske virke. Interferensfænomenet har med tiden vist sig at have en helt central placering i forbindelse med hans musik, dog uden at der på noget tidspunkt er opstillet fyldestgørende definitioner af begrebet. Samtidig har Per Nørgård flere gange fremhævet, hvorledes interferensen synes at stå som en overordnet fællesnævner for hele hans produktion trods store stilistiske forskelle. Som følge deraf opstår interessen for at undersøge, hvordan interferensen kommer til udtryk i hans tidligste værker, idet disse almindeligvis bliver betragtet i forlængelse af en dansk tradition og æstetik med rødder tilbage til Carl Nielsen og Vagn Holmboe. Men i lyset af senere kompositioner, kommer der altså nye aspekter frem, der ændrer såvel udøverens som tilhørerens opfattelse af musikken. Specialets formål er følgelig: At klarlægge interferensbegrebet i forhold til Per Nørgårds musik med særlig vægt på hans tidligste kompositioner fra 1949 og frem til 1959.

    M3 - Tidsskriftartikel

    JO - Col Legno : musikalske studier fra Institut for Musik og Musikterapi og Nordjysk Musikkonservatorium

    JF - Col Legno : musikalske studier fra Institut for Musik og Musikterapi og Nordjysk Musikkonservatorium

    SN - 0908-1984

    IS - 4. stak

    ER -