Perspektiver på brydninger i ungdomslivet

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    I kapitlet indkredser og udfolder vi den forståelse af brydninger, der danner den overordnede tematiske ramme for bogens forskellige kapitler. Med termen ’brydninger’ ønsker vi at rette fokus mod den (mulighed for) friktion og modstand, som de pågældende forandringer og udviklinger måtte afføde blandt unge. Den friktion og modstand kan forstås på to niveauer: Det første niveau finder sted mellem unge og samfundet (det vertikale niveau). Her rettes opmærksomheden mod de måder, som unge gentolker eller omformer de forandrings- og udviklingsprocesser, der gør sig gældende i samfundet. Det andet niveau finder sted mellem sted ’internt’ mellem unge (det horisontale niveau). Her sættes fokus på de forskelligartede, evt. modsatrettede forandrings- og udviklingsprocesser, der gør sig gældende blandt forskellige grupper af unge. De to niveauer er forbundet: De samfundsmæssige forandrings- og udviklingsprocesser kan sætte sig forskelligt igennem og have forskellige implikationer for forskellige grupper af unge, der derfor også handler på og orienterer sig i forhold til dem på varierende, og nogle gange gensidigt konfliktende, måder. Udover den overordnede rammesætning skitserer vi hvordan de enkelte kapitelbidrag i deres begrebsbrug og forskellige foci bidrager til forståelsen af aktuelle nybrud og transformationer, der samfundsmæssigt tegner sig og ikke mindst hvordan unge i forskellige samfundsmæssige positioner agerer på forandringerne og udviklingerne på forskellige måder.
    OriginalsprogDansk
    TitelBrydninger i ungdomslivet
    RedaktørerNiels Ulrik Sørensen, Mette Pless
    Antal sider11
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2015
    Udgave1
    Sider7-18
    Kapitel1
    ISBN (Trykt)978-87-7112-415-6
    StatusUdgivet - 2015
    NavnUngdomsliv
    Nummer3
    ISSN2445-5075

    Citationsformater