Abstract
Perspektiver på leg handler om legen og det legende i livet. Bogen præsenterer fire perspektiver på leg – tre klassiske og et nyt.
Spørgsmålet til legens væsen og værdi, legens redskaber og relationer er blevet stillet af mange pædagogiske tænkere gennem tiden. Spørgsmålene ligner ofte hinanden, men svarerne er meget forskellige, alt efter hvilket perspektiv der anlægges, og i hvilken tid vi spørger. Denne bog belyser gennem tre klassiske perspektiver forskellige forståelser af leg fra oplysningstidens tidlige pædagogik og frem til i dag.
Med stemningsperspektivet giver bogen sit eget bud på, hvordan man også kan forstå legen. Stemningsperspektivet er udviklet gennem en række empiriske studier af børns leg og er forankret i den praktiske udøvelse af leg. Her er legen ikke alene en motor for læring, innovation, kreativitet eller sundhed. I legens stemninger har legen værdi i sig selv, hvor deltagerne benytter et bredt repertoire af praksisformer og deler den fælles legestemning med hinanden.
I bogens afsluttende del diskuteres legens tid, sted og strid. Leg er fundamentalt knyttet til både tid og sted; den både tager tiden og indtager steder. Ofte forsøger vi som professionelle at omgå striden igennem intervention. Men striden er også en drivkraft i legen, og bogen udvikler og diskuterer et eget begreb om kvalitetsstrid.
Perspektiver på leg henvender sig til studerende, lærere, pædagoger og andre med interesse for børneliv.
Spørgsmålet til legens væsen og værdi, legens redskaber og relationer er blevet stillet af mange pædagogiske tænkere gennem tiden. Spørgsmålene ligner ofte hinanden, men svarerne er meget forskellige, alt efter hvilket perspektiv der anlægges, og i hvilken tid vi spørger. Denne bog belyser gennem tre klassiske perspektiver forskellige forståelser af leg fra oplysningstidens tidlige pædagogik og frem til i dag.
Med stemningsperspektivet giver bogen sit eget bud på, hvordan man også kan forstå legen. Stemningsperspektivet er udviklet gennem en række empiriske studier af børns leg og er forankret i den praktiske udøvelse af leg. Her er legen ikke alene en motor for læring, innovation, kreativitet eller sundhed. I legens stemninger har legen værdi i sig selv, hvor deltagerne benytter et bredt repertoire af praksisformer og deler den fælles legestemning med hinanden.
I bogens afsluttende del diskuteres legens tid, sted og strid. Leg er fundamentalt knyttet til både tid og sted; den både tager tiden og indtager steder. Ofte forsøger vi som professionelle at omgå striden igennem intervention. Men striden er også en drivkraft i legen, og bogen udvikler og diskuterer et eget begreb om kvalitetsstrid.
Perspektiver på leg henvender sig til studerende, lærere, pædagoger og andre med interesse for børneliv.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Aarhus |
---|---|
Forlag | Turbine forlaget |
Antal sider | 112 |
ISBN (Trykt) | 978-87-406-1343-8 |
Status | Udgivet - 22 nov. 2016 |