Ph.d.-vejledning i et akademisk, markedsdrevet og samfundsforandrende perspektiv

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

89 Downloads (Pure)

Resumé

Denne artikel identificerer og analyserer 3 idealtypiske ph.d.–vejlednings-­
perspektiver, der korresponderer med forskellige forståelser af videnskabs-­
syn og akademiske værdisæt. De 3 vejledningsperspektiver bygger på en
interviewundersøgelse blandt 12 erfarne vejledere ved Det Teknisk-­Natur-­
videnskabelige Fakultet på Aalborg Universitet. De identificeres på bag-­
grund af vidensskabssyn og empirisk analyse, og udgør 1) et klassisk aka-­
demisk perspektiv; 2) et nyt management perspektiv, der i højere grad
vægter projektledelse og produktivitet samt 3) et samfundsforandrende
perspektiv baseret på uddannelse af forandringsagenter og ’empowerment’
af den ph.d.-­studerende. Artiklen konkluderer, at ph.d.-­vejlederes viden-­
skabssyn og akademiske værdisæt sætter rammerne for udfoldelsen af vej-­
lederrollen og valg af værktøjer, og som sådan bør ph.d.-­vejledere eksplicit
stifte bekendtskab med og diskutere disse væsensforskellige perspektiver på
vidensproduktion.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDUT, Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Vol/bind8
Udgave nummer15
Sider (fra-til)99-111
Antal sider13
ISSN2245-1374
StatusUdgivet - 2013

Citer dette

@article{e0bdb4ac00fe43e89ca69234e50af964,
title = "Ph.d.-vejledning i et akademisk, markedsdrevet og samfundsforandrende perspektiv",
abstract = "Denne artikel identificerer og analyserer 3 idealtypiske ph.d.–vejlednings-­perspektiver, der korresponderer med forskellige forst{\aa}elser af videnskabs-­syn og akademiske v{\ae}rdis{\ae}t. De 3 vejledningsperspektiver bygger p{\aa} eninterviewunders{\o}gelse blandt 12 erfarne vejledere ved Det Teknisk-­Natur-­videnskabelige Fakultet p{\aa} Aalborg Universitet. De identificeres p{\aa} bag-­grund af vidensskabssyn og empirisk analyse, og udg{\o}r 1) et klassisk aka-­demisk perspektiv; 2) et nyt management perspektiv, der i h{\o}jere gradv{\ae}gter projektledelse og produktivitet samt 3) et samfundsforandrendeperspektiv baseret p{\aa} uddannelse af forandringsagenter og ’empowerment’af den ph.d.-­studerende. Artiklen konkluderer, at ph.d.-­vejlederes viden-­skabssyn og akademiske v{\ae}rdis{\ae}t s{\ae}tter rammerne for udfoldelsen af vej-­lederrollen og valg af v{\ae}rkt{\o}jer, og som s{\aa}dan b{\o}r ph.d.-­vejledere eksplicitstifte bekendtskab med og diskutere disse v{\ae}sensforskellige perspektiver p{\aa}vidensproduktion.",
author = "Pia B{\o}gelund and Anette Kolmos",
year = "2013",
language = "Dansk",
volume = "8",
pages = "99--111",
journal = "Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "15",

}

Ph.d.-vejledning i et akademisk, markedsdrevet og samfundsforandrende perspektiv. / Bøgelund, Pia; Kolmos, Anette.

I: DUT, Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, Bind 8, Nr. 15, 2013, s. 99-111.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Ph.d.-vejledning i et akademisk, markedsdrevet og samfundsforandrende perspektiv

AU - Bøgelund, Pia

AU - Kolmos, Anette

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Denne artikel identificerer og analyserer 3 idealtypiske ph.d.–vejlednings-­perspektiver, der korresponderer med forskellige forståelser af videnskabs-­syn og akademiske værdisæt. De 3 vejledningsperspektiver bygger på eninterviewundersøgelse blandt 12 erfarne vejledere ved Det Teknisk-­Natur-­videnskabelige Fakultet på Aalborg Universitet. De identificeres på bag-­grund af vidensskabssyn og empirisk analyse, og udgør 1) et klassisk aka-­demisk perspektiv; 2) et nyt management perspektiv, der i højere gradvægter projektledelse og produktivitet samt 3) et samfundsforandrendeperspektiv baseret på uddannelse af forandringsagenter og ’empowerment’af den ph.d.-­studerende. Artiklen konkluderer, at ph.d.-­vejlederes viden-­skabssyn og akademiske værdisæt sætter rammerne for udfoldelsen af vej-­lederrollen og valg af værktøjer, og som sådan bør ph.d.-­vejledere eksplicitstifte bekendtskab med og diskutere disse væsensforskellige perspektiver påvidensproduktion.

AB - Denne artikel identificerer og analyserer 3 idealtypiske ph.d.–vejlednings-­perspektiver, der korresponderer med forskellige forståelser af videnskabs-­syn og akademiske værdisæt. De 3 vejledningsperspektiver bygger på eninterviewundersøgelse blandt 12 erfarne vejledere ved Det Teknisk-­Natur-­videnskabelige Fakultet på Aalborg Universitet. De identificeres på bag-­grund af vidensskabssyn og empirisk analyse, og udgør 1) et klassisk aka-­demisk perspektiv; 2) et nyt management perspektiv, der i højere gradvægter projektledelse og produktivitet samt 3) et samfundsforandrendeperspektiv baseret på uddannelse af forandringsagenter og ’empowerment’af den ph.d.-­studerende. Artiklen konkluderer, at ph.d.-­vejlederes viden-­skabssyn og akademiske værdisæt sætter rammerne for udfoldelsen af vej-­lederrollen og valg af værktøjer, og som sådan bør ph.d.-­vejledere eksplicitstifte bekendtskab med og diskutere disse væsensforskellige perspektiver påvidensproduktion.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 8

SP - 99

EP - 111

JO - Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 15

ER -