Ph.d.-vejledning i et akademisk, markedsdrevet og samfundsforandrende perspektiv

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

150 Downloads (Pure)

Abstract

Denne artikel identificerer og analyserer 3 idealtypiske ph.d.–vejlednings-­
perspektiver, der korresponderer med forskellige forståelser af videnskabs-­
syn og akademiske værdisæt. De 3 vejledningsperspektiver bygger på en
interviewundersøgelse blandt 12 erfarne vejledere ved Det Teknisk-­Natur-­
videnskabelige Fakultet på Aalborg Universitet. De identificeres på bag-­
grund af vidensskabssyn og empirisk analyse, og udgør 1) et klassisk aka-­
demisk perspektiv; 2) et nyt management perspektiv, der i højere grad
vægter projektledelse og produktivitet samt 3) et samfundsforandrende
perspektiv baseret på uddannelse af forandringsagenter og ’empowerment’
af den ph.d.-­studerende. Artiklen konkluderer, at ph.d.-­vejlederes viden-­
skabssyn og akademiske værdisæt sætter rammerne for udfoldelsen af vej-­
lederrollen og valg af værktøjer, og som sådan bør ph.d.-­vejledere eksplicit
stifte bekendtskab med og diskutere disse væsensforskellige perspektiver på
vidensproduktion.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDUT, Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Vol/bind8
Udgave nummer15
Sider (fra-til)99-111
Antal sider13
ISSN2245-1374
StatusUdgivet - 2013

Citationsformater