Abstract
Denne artikel identificerer og analyserer 3 idealtypiske ph.d.–vejlednings-
perspektiver, der korresponderer med forskellige forståelser af videnskabs-
syn og akademiske værdisæt. De 3 vejledningsperspektiver bygger på en
interviewundersøgelse blandt 12 erfarne vejledere ved Det Teknisk-Natur-
videnskabelige Fakultet på Aalborg Universitet. De identificeres på bag-
grund af vidensskabssyn og empirisk analyse, og udgør 1) et klassisk aka-
demisk perspektiv; 2) et nyt management perspektiv, der i højere grad
vægter projektledelse og produktivitet samt 3) et samfundsforandrende
perspektiv baseret på uddannelse af forandringsagenter og ’empowerment’
af den ph.d.-studerende. Artiklen konkluderer, at ph.d.-vejlederes viden-
skabssyn og akademiske værdisæt sætter rammerne for udfoldelsen af vej-
lederrollen og valg af værktøjer, og som sådan bør ph.d.-vejledere eksplicit
stifte bekendtskab med og diskutere disse væsensforskellige perspektiver på
vidensproduktion.
perspektiver, der korresponderer med forskellige forståelser af videnskabs-
syn og akademiske værdisæt. De 3 vejledningsperspektiver bygger på en
interviewundersøgelse blandt 12 erfarne vejledere ved Det Teknisk-Natur-
videnskabelige Fakultet på Aalborg Universitet. De identificeres på bag-
grund af vidensskabssyn og empirisk analyse, og udgør 1) et klassisk aka-
demisk perspektiv; 2) et nyt management perspektiv, der i højere grad
vægter projektledelse og produktivitet samt 3) et samfundsforandrende
perspektiv baseret på uddannelse af forandringsagenter og ’empowerment’
af den ph.d.-studerende. Artiklen konkluderer, at ph.d.-vejlederes viden-
skabssyn og akademiske værdisæt sætter rammerne for udfoldelsen af vej-
lederrollen og valg af værktøjer, og som sådan bør ph.d.-vejledere eksplicit
stifte bekendtskab med og diskutere disse væsensforskellige perspektiver på
vidensproduktion.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | DUT, Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 8 |
Udgave nummer | 15 |
Sider (fra-til) | 99-111 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 2245-1374 |
Status | Udgivet - 2013 |