Pierre Bourdieus praktikteori udlagt gennem eksempler fra forskning i professionalisering af undervisningspraksis.

Karin Højbjerg

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    I kapitlet vises det, hvordan en Bourdieu-inspireret tilgang kan anvendes til at forstå og forklare en undervisningspraksis. Idéen er at tydeliggøre Bourdieus begreber ved løbende at relatere dem til konkrete eksempler fra forskning om kliniske vejlederes undervisningspraksis i den praktiske del af sygeplejerskeuddannelsen. Påstanden er, at en undervisningspraksis også er noget andet, end den giver sig ud for at være. Undervisningspraksis, studeret som tale og handlinger, må i udgangspunktet forstås ud fra underviserens pædagogiske intentioner og præferencer for, hvad der gavner den studerende bedst. Men også som et resultat af samfundsmæssige og institutionelle mulighedsbetingelser, der er inkorporeret i den professionelle kliniske underviser, og som er blevet opsamlet i løbet af tidligere professions”kampe” dels på hospitalet, dels i uddannelsessystemet.
    OriginalsprogDansk
    TitelRefleksiv praksis : Forskning i forandring
    RedaktørerAnnette Bilfeldt, Jørgen Bloch-Poulsen, Tom Børsen, Marie Gammelby, Karin Højbjerg, Alice Juel Jacobsen
    Vol/bind1
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2012
    Udgave1
    Sider44-67
    Kapitel3
    ISBN (Elektronisk)978-87-7112-070-7
    StatusUdgivet - 2012
    NavnSerie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies
    Nummer1
    Vol/bind1

    Emneord

    • Praktikteori
    • Professioner
    • Professionspædagogik

    Citationsformater