@inbook{dd80a36a7ef34f7faaee3d949bdbde3a,
title = "Pierre Bourdieus praktikteori udlagt gennem eksempler fra forskning i professionalisering af undervisningspraksis.",
abstract = "I kapitlet vises det, hvordan en Bourdieu-inspireret tilgang kan anvendes til at forst{\aa} og forklare en undervisningspraksis. Id{\'e}en er at tydeligg{\o}re Bourdieus begreber ved l{\o}bende at relatere dem til konkrete eksempler fra forskning om kliniske vejlederes undervisningspraksis i den praktiske del af sygeplejerskeuddannelsen. P{\aa}standen er, at en undervisningspraksis ogs{\aa} er noget andet, end den giver sig ud for at v{\ae}re. Undervisningspraksis, studeret som tale og handlinger, m{\aa} i udgangspunktet forst{\aa}s ud fra underviserens p{\ae}dagogiske intentioner og pr{\ae}ferencer for, hvad der gavner den studerende bedst. Men ogs{\aa} som et resultat af samfundsm{\ae}ssige og institutionelle mulighedsbetingelser, der er inkorporeret i den professionelle kliniske underviser, og som er blevet opsamlet i l{\o}bet af tidligere professions”kampe” dels p{\aa} hospitalet, dels i uddannelsessystemet.",
keywords = "Praktikteori, Professioner, Professionsp{\ae}dagogik",
author = "Karin H{\o}jbjerg",
year = "2012",
language = "Dansk",
volume = "1",
series = "Serie om L{\ae}rings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
number = "1",
pages = "44--67",
editor = "Annette Bilfeldt and Bloch-Poulsen, {J{\o}rgen } and Tom B{\o}rsen and Marie Gammelby and Karin H{\o}jbjerg and {Juel Jacobsen}, Alice",
booktitle = "Refleksiv praksis",
edition = "1",
}