Plads til at lære – på lærepladsen: Dannelse i mødet mellem unge og arbejdsmarkedet

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

483 Downloads (Pure)

Abstract

Praktik og lærlingeforløb er gennem de sidste år blevet en del af langt flere unges vej til arbejdsmarkedet. Som vekseluddannelse har erhvervsuddannelserne siden 1956 gjort brug af lærlingeforløb som en væsentlig kilde til unges faglige udvikling, dan­nel­se og læring.

I denne bog stiller vi skarpt på de unge i lærlingeforløb som en del af deres er­hvervs­ud­dan­nel­se. Vi anlægger de unges perspektiv. Og vi anlægger virksomhedernes.

Vi lader de unge og virksomhederne komme til orde – og lader efterfølgende deres udsagn bidrage til en analyse af, hvad der kan være med til at skabe den ’gode’ læ­re­plads. Vi indkredser og sammenholder de unge og virksomhedernes forventninger til hinanden. Til arbejdet. Til hvordan man begår sig på en arbejdsplads. Til udbyttet, forløbet, læringen og dannelsen.

Bogen kaster samlet set lys over en væsentlig og underbelyst del af unges læring og vej gennem en erhvervsuddannelse. Den skriver sig ind i den aktuelle debat omkring dannelse, faglig stolthed og faglig mestring på erhvervsuddannelserne.

Bogen henvender sig til alle med interesse i praktik og lærlingeforløb, som en del af vejen til arbejdsmarkedet – herunder virksomheder, lærere, politikere og andre med interesse for erhvervsuddannelsernes status og udviklingsmuligheder.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Udgave1
Antal sider80
ISBN (Elektronisk)978-87-7210-713-4
StatusUdgivet - 2021
NavnUngdomsliv
Nummer11
ISSN2445-5075

Emneord

  • Lærlingeforløb
  • Praktik
  • Arbejdsmarked
  • Er­hvervs­ud­dan­nel­se

Citationsformater