Planlægning med platforme: Samarbejde og didaktiske valg

Karina Kiær, Andreas Lindenskov Tamborg*, Lærke Sofie Ørsted Svensson

*Kontaktforfatter

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

2 Downloads (Pure)

Resumé

DA:
Denne artikel undersøger, hvordan to lærere planlægger og gennemfører undervisning med læringsplatformen. Artiklen er udsprunget af et større forskningsprojekt og behandler interview af to dansklærere, der begge deltog i dette projekt. Disse interviews, der blev foretaget som stimulated recall interviews, udgør artiklens empiriske grundlag. Interviewene analyseres med afsæt i Fullan og Hargreave begreb professionel kapital og teori om samarbejde og fremanalyserer lærernes lærernes perspektiv på planlægning og samarbejde med læringsplatforme. I artiklen diskuterer vi, hvordan og i hvilket omfang læringsplatformene kan bidrage til at understøtte lokale samarbejdspraksisser, herunder intentionen om fælles forberedelse.

ENG:
In the context of the current implementation of digital learning platforms in Danish primary school, this article investigates two teachers’ planning and teaching with a digital learning platform. The empirical foundation for the paper consists of two stimulated recall interviews. Theoretically, the paper draws on the concept of professional capital and collaboration theory. The analysis examine the teachers’ experiences of how the digital platform affects their planning of lessons and collaboration with peers. Conclusively, the paper discusses how and to what extent digital learning platforms are able to support teachers’ collaborative practices such as joint planning of lessons.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Vol/bind6
Udgave nummer2019
Sider (fra-til)200-227
Antal sider28
ISSN2445-6810
DOI
StatusUdgivet - 19 aug. 2019

Emneord

  • undervisning
  • læringsplatform
  • interview
  • samarbejde

Citer dette

@article{7c1470ddae504418ae494364d7654ce0,
title = "Planl{\ae}gning med platforme: Samarbejde og didaktiske valg",
abstract = "DA: Denne artikel unders{\o}ger, hvordan to l{\ae}rere planl{\ae}gger og gennemf{\o}rer undervisning med l{\ae}ringsplatformen. Artiklen er udsprunget af et st{\o}rre forskningsprojekt og behandler interview af to danskl{\ae}rere, der begge deltog i dette projekt. Disse interviews, der blev foretaget som stimulated recall interviews, udg{\o}r artiklens empiriske grundlag. Interviewene analyseres med afs{\ae}t i Fullan og Hargreave begreb professionel kapital og teori om samarbejde og fremanalyserer l{\ae}rernes l{\ae}rernes perspektiv p{\aa} planl{\ae}gning og samarbejde med l{\ae}ringsplatforme. I artiklen diskuterer vi, hvordan og i hvilket omfang l{\ae}ringsplatformene kan bidrage til at underst{\o}tte lokale samarbejdspraksisser, herunder intentionen om f{\ae}lles forberedelse.ENG: In the context of the current implementation of digital learning platforms in Danish primary school, this article investigates two teachers’ planning and teaching with a digital learning platform. The empirical foundation for the paper consists of two stimulated recall interviews. Theoretically, the paper draws on the concept of professional capital and collaboration theory. The analysis examine the teachers’ experiences of how the digital platform affects their planning of lessons and collaboration with peers. Conclusively, the paper discusses how and to what extent digital learning platforms are able to support teachers’ collaborative practices such as joint planning of lessons.",
keywords = "undervisning, l{\ae}ringsplatform, interview, samarbejde, education, learning platform, interview, digital learning, Danish primarhy school, teaching",
author = "Karina Ki{\ae}r and Tamborg, {Andreas Lindenskov} and Svensson, {L{\ae}rke Sofie {\O}rsted}",
year = "2019",
month = "8",
day = "19",
doi = "10.7146/lt.v4i6.110892",
language = "Dansk",
volume = "6",
pages = "200--227",
journal = "Learning Tech – Tidsskrift for l{\ae}remidler, didaktik og teknologi",
issn = "2445-6810",
publisher = "L{\ae}remiddel.dk",
number = "2019",

}

Planlægning med platforme : Samarbejde og didaktiske valg. / Kiær, Karina ; Tamborg, Andreas Lindenskov; Svensson, Lærke Sofie Ørsted.

I: Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, Bind 6, Nr. 2019, 19.08.2019, s. 200-227.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

TY - JOUR

T1 - Planlægning med platforme

T2 - Samarbejde og didaktiske valg

AU - Kiær, Karina

AU - Tamborg, Andreas Lindenskov

AU - Svensson, Lærke Sofie Ørsted

PY - 2019/8/19

Y1 - 2019/8/19

N2 - DA: Denne artikel undersøger, hvordan to lærere planlægger og gennemfører undervisning med læringsplatformen. Artiklen er udsprunget af et større forskningsprojekt og behandler interview af to dansklærere, der begge deltog i dette projekt. Disse interviews, der blev foretaget som stimulated recall interviews, udgør artiklens empiriske grundlag. Interviewene analyseres med afsæt i Fullan og Hargreave begreb professionel kapital og teori om samarbejde og fremanalyserer lærernes lærernes perspektiv på planlægning og samarbejde med læringsplatforme. I artiklen diskuterer vi, hvordan og i hvilket omfang læringsplatformene kan bidrage til at understøtte lokale samarbejdspraksisser, herunder intentionen om fælles forberedelse.ENG: In the context of the current implementation of digital learning platforms in Danish primary school, this article investigates two teachers’ planning and teaching with a digital learning platform. The empirical foundation for the paper consists of two stimulated recall interviews. Theoretically, the paper draws on the concept of professional capital and collaboration theory. The analysis examine the teachers’ experiences of how the digital platform affects their planning of lessons and collaboration with peers. Conclusively, the paper discusses how and to what extent digital learning platforms are able to support teachers’ collaborative practices such as joint planning of lessons.

AB - DA: Denne artikel undersøger, hvordan to lærere planlægger og gennemfører undervisning med læringsplatformen. Artiklen er udsprunget af et større forskningsprojekt og behandler interview af to dansklærere, der begge deltog i dette projekt. Disse interviews, der blev foretaget som stimulated recall interviews, udgør artiklens empiriske grundlag. Interviewene analyseres med afsæt i Fullan og Hargreave begreb professionel kapital og teori om samarbejde og fremanalyserer lærernes lærernes perspektiv på planlægning og samarbejde med læringsplatforme. I artiklen diskuterer vi, hvordan og i hvilket omfang læringsplatformene kan bidrage til at understøtte lokale samarbejdspraksisser, herunder intentionen om fælles forberedelse.ENG: In the context of the current implementation of digital learning platforms in Danish primary school, this article investigates two teachers’ planning and teaching with a digital learning platform. The empirical foundation for the paper consists of two stimulated recall interviews. Theoretically, the paper draws on the concept of professional capital and collaboration theory. The analysis examine the teachers’ experiences of how the digital platform affects their planning of lessons and collaboration with peers. Conclusively, the paper discusses how and to what extent digital learning platforms are able to support teachers’ collaborative practices such as joint planning of lessons.

KW - undervisning

KW - læringsplatform

KW - interview

KW - samarbejde

KW - education

KW - learning platform

KW - interview

KW - digital learning

KW - Danish primarhy school

KW - teaching

UR - https://tidsskrift.dk/learningtech/issue/view/8311

U2 - 10.7146/lt.v4i6.110892

DO - 10.7146/lt.v4i6.110892

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 6

SP - 200

EP - 227

JO - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi

JF - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi

SN - 2445-6810

IS - 2019

ER -