Abstract
Artiklen belyser tilgangen til børns skoleparathed i et historisk perspektiv og karakteriserer en af de tilbagevendende problematikker i diskussionerne af evalueringspraksis ved skolestarten som relateret til begreber som ”modenhed” og ”parathed”, og hvad man kan forstå ved disse.
Forfatterne gennemgår forskellige syn på og måder at vurdere børns skoleparathed fra 1960’erne og frem til i dag.
Et af de centrale spørgsmål er, om det er barnet, der skal nå et bestemt udviklingstrin for at kunne starte i skole, eller er det skolen, der skal kunne tilpasse sine aktiviteter og krav til børnenes ressourcer, erfaringer og udvikling og rumme og inkludere meget forskellige børn.
Det konkluderes, at efterhånden som skolen også omfatter børnehaveklassen og daginstitutionsområdet, har den konstante evaluering af børns udvikling og læring funktion som en teknologi, der overflødiggør modenhedsprøverne. Desuden ses der en stigende interesse for, hvordan skolen gøres parat til børn med 38 deres stadig vidt forskellige socialiseringsbaggrunde og potentialer.
Forfatterne gennemgår forskellige syn på og måder at vurdere børns skoleparathed fra 1960’erne og frem til i dag.
Et af de centrale spørgsmål er, om det er barnet, der skal nå et bestemt udviklingstrin for at kunne starte i skole, eller er det skolen, der skal kunne tilpasse sine aktiviteter og krav til børnenes ressourcer, erfaringer og udvikling og rumme og inkludere meget forskellige børn.
Det konkluderes, at efterhånden som skolen også omfatter børnehaveklassen og daginstitutionsområdet, har den konstante evaluering af børns udvikling og læring funktion som en teknologi, der overflødiggør modenhedsprøverne. Desuden ses der en stigende interesse for, hvordan skolen gøres parat til børn med 38 deres stadig vidt forskellige socialiseringsbaggrunde og potentialer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Vera : tidsskrift for pædagoger |
Udgave nummer | 75 |
Sider (fra-til) | 16-21 |
ISSN | 1397-4157 |
Status | Udgivet - 2016 |