Populariseringen af Sjostakovitjs “Vals nr. 2”: potentiel og realiseret betydningsdannelse

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskning

57 Downloads (Pure)

Resumé

Studiet af musiks betydning i audiovisuelle værker eller “tekster” (f.eks. spillefilm eller reklamefilm) fordrer en overordnet distinktion mellem potentiel og realiseret betydningsdannelse. De elementer, som konstituerer strukturen i en bestemt underlægningsmusik, kan nok tillægges en række potentielle betydninger, men hvorvidt disse betydninger realiseres eller ej, afhænger af den konkrete audiovisuelle kontekst (interaktionen mellem lyd, billeder, tekst, tale m.m.) samt intertekstualitetsforhold. At musik ikke er et semantisk sprog, og dens primære (denotative) meningsniveau således er af rent grammatisk karakter (i modsætning til visuelle og verbale semiotiske ressourcer), gør det imidlertid problematisk at argumentere for betydningsdannelse alene ud fra studier af musikkens struktur. Af samme grund er formuleringen “kan tillægges” valgt med omhu – netop ud fra den grundlæggende erkendelse, at betydning under ingen omstændigheder er noget, som blot er – dvs. noget objektivt forekommende, på vegne af afsender, foreliggende i en given medietekst, – men derimod i høj grad afhænger af modtagers perception og fortolkning, som igen er betinget af sociokulturel habitus.
Med ovenstående overvejelser in mente centrerer nærværende indlæg sig om Sjostakovitjs “Vals nr. 2” (7. sats i det kompilerede værk, Suite for Variety Stage Orchestra fra sidste halvdel af 1950’erne) og navnlig sammenhængen mellem på den ene side det betydningspotentiale, som musikken i sig selv kan tillægges i kraft af dens komposition, og på den anden side den betydning, der realiseres via musikkens interaktion med andre semiotiske ressourcer, nonverbale og verbale, visuelle og auditive. Jeg har valgt tre genremæssigt forskellige eksempler, hvori valsen indgår; nemlig spillefilmen Eyes Wide Shut (Kubrick, 1999), en reklamefilm for SkandiaBanken (2001) og dokumentarfilmen Fogh Bag Facaden (Guldbrandsen, 2003). Her vil jeg demonstrere ligheder og forskelle hvad angår realiseringen af valsens betydningspotentiale.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2008
Antal sider8
StatusUdgivet - 2008
BegivenhedDanske musikvidenskaber 2008 - København, Danmark
Varighed: 26 apr. 200826 apr. 2008

Konference

KonferenceDanske musikvidenskaber 2008
LandDanmark
ByKøbenhavn
Periode26/04/200826/04/2008
AndetMusikterapiforskningen på AAU

Bibliografisk note

Værtspublikationsredaktører: Anne Ørbæk Jensen

Citer dette

Bonde, A. (2008). Populariseringen af Sjostakovitjs “Vals nr. 2”: potentiel og realiseret betydningsdannelse. Afhandling præsenteret på Danske musikvidenskaber 2008, København, Danmark.
Bonde, Anders. / Populariseringen af Sjostakovitjs “Vals nr. 2” : potentiel og realiseret betydningsdannelse. Afhandling præsenteret på Danske musikvidenskaber 2008, København, Danmark.8 s.
@conference{cb73f6802e3211dd8cbf000ea68e967b,
title = "Populariseringen af Sjostakovitjs “Vals nr. 2”: potentiel og realiseret betydningsdannelse",
abstract = "Studiet af musiks betydning i audiovisuelle v{\ae}rker eller “tekster” (f.eks. spillefilm eller reklamefilm) fordrer en overordnet distinktion mellem potentiel og realiseret betydningsdannelse. De elementer, som konstituerer strukturen i en bestemt underl{\ae}gningsmusik, kan nok till{\ae}gges en r{\ae}kke potentielle betydninger, men hvorvidt disse betydninger realiseres eller ej, afh{\ae}nger af den konkrete audiovisuelle kontekst (interaktionen mellem lyd, billeder, tekst, tale m.m.) samt intertekstualitetsforhold. At musik ikke er et semantisk sprog, og dens prim{\ae}re (denotative) meningsniveau s{\aa}ledes er af rent grammatisk karakter (i mods{\ae}tning til visuelle og verbale semiotiske ressourcer), g{\o}r det imidlertid problematisk at argumentere for betydningsdannelse alene ud fra studier af musikkens struktur. Af samme grund er formuleringen “kan till{\ae}gges” valgt med omhu – netop ud fra den grundl{\ae}ggende erkendelse, at betydning under ingen omst{\ae}ndigheder er noget, som blot er – dvs. noget objektivt forekommende, p{\aa} vegne af afsender, foreliggende i en given medietekst, – men derimod i h{\o}j grad afh{\ae}nger af modtagers perception og fortolkning, som igen er betinget af sociokulturel habitus.Med ovenst{\aa}ende overvejelser in mente centrerer n{\ae}rv{\ae}rende indl{\ae}g sig om Sjostakovitjs “Vals nr. 2” (7. sats i det kompilerede v{\ae}rk, Suite for Variety Stage Orchestra fra sidste halvdel af 1950’erne) og navnlig sammenh{\ae}ngen mellem p{\aa} den ene side det betydningspotentiale, som musikken i sig selv kan till{\ae}gges i kraft af dens komposition, og p{\aa} den anden side den betydning, der realiseres via musikkens interaktion med andre semiotiske ressourcer, nonverbale og verbale, visuelle og auditive. Jeg har valgt tre genrem{\ae}ssigt forskellige eksempler, hvori valsen indg{\aa}r; nemlig spillefilmen Eyes Wide Shut (Kubrick, 1999), en reklamefilm for SkandiaBanken (2001) og dokumentarfilmen Fogh Bag Facaden (Guldbrandsen, 2003). Her vil jeg demonstrere ligheder og forskelle hvad ang{\aa}r realiseringen af valsens betydningspotentiale.",
author = "Anders Bonde",
note = "V{\ae}rtspublikationsredakt{\o}rer: Anne {\O}rb{\ae}k Jensen; Danske musikvidenskaber 2008 ; Conference date: 26-04-2008 Through 26-04-2008",
year = "2008",
language = "Dansk",

}

Bonde, A 2008, 'Populariseringen af Sjostakovitjs “Vals nr. 2”: potentiel og realiseret betydningsdannelse', Paper fremlagt ved Danske musikvidenskaber 2008, København, Danmark, 26/04/2008 - 26/04/2008.

Populariseringen af Sjostakovitjs “Vals nr. 2” : potentiel og realiseret betydningsdannelse. / Bonde, Anders.

2008. Afhandling præsenteret på Danske musikvidenskaber 2008, København, Danmark.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskning

TY - CONF

T1 - Populariseringen af Sjostakovitjs “Vals nr. 2”

T2 - potentiel og realiseret betydningsdannelse

AU - Bonde, Anders

N1 - Værtspublikationsredaktører: Anne Ørbæk Jensen

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Studiet af musiks betydning i audiovisuelle værker eller “tekster” (f.eks. spillefilm eller reklamefilm) fordrer en overordnet distinktion mellem potentiel og realiseret betydningsdannelse. De elementer, som konstituerer strukturen i en bestemt underlægningsmusik, kan nok tillægges en række potentielle betydninger, men hvorvidt disse betydninger realiseres eller ej, afhænger af den konkrete audiovisuelle kontekst (interaktionen mellem lyd, billeder, tekst, tale m.m.) samt intertekstualitetsforhold. At musik ikke er et semantisk sprog, og dens primære (denotative) meningsniveau således er af rent grammatisk karakter (i modsætning til visuelle og verbale semiotiske ressourcer), gør det imidlertid problematisk at argumentere for betydningsdannelse alene ud fra studier af musikkens struktur. Af samme grund er formuleringen “kan tillægges” valgt med omhu – netop ud fra den grundlæggende erkendelse, at betydning under ingen omstændigheder er noget, som blot er – dvs. noget objektivt forekommende, på vegne af afsender, foreliggende i en given medietekst, – men derimod i høj grad afhænger af modtagers perception og fortolkning, som igen er betinget af sociokulturel habitus.Med ovenstående overvejelser in mente centrerer nærværende indlæg sig om Sjostakovitjs “Vals nr. 2” (7. sats i det kompilerede værk, Suite for Variety Stage Orchestra fra sidste halvdel af 1950’erne) og navnlig sammenhængen mellem på den ene side det betydningspotentiale, som musikken i sig selv kan tillægges i kraft af dens komposition, og på den anden side den betydning, der realiseres via musikkens interaktion med andre semiotiske ressourcer, nonverbale og verbale, visuelle og auditive. Jeg har valgt tre genremæssigt forskellige eksempler, hvori valsen indgår; nemlig spillefilmen Eyes Wide Shut (Kubrick, 1999), en reklamefilm for SkandiaBanken (2001) og dokumentarfilmen Fogh Bag Facaden (Guldbrandsen, 2003). Her vil jeg demonstrere ligheder og forskelle hvad angår realiseringen af valsens betydningspotentiale.

AB - Studiet af musiks betydning i audiovisuelle værker eller “tekster” (f.eks. spillefilm eller reklamefilm) fordrer en overordnet distinktion mellem potentiel og realiseret betydningsdannelse. De elementer, som konstituerer strukturen i en bestemt underlægningsmusik, kan nok tillægges en række potentielle betydninger, men hvorvidt disse betydninger realiseres eller ej, afhænger af den konkrete audiovisuelle kontekst (interaktionen mellem lyd, billeder, tekst, tale m.m.) samt intertekstualitetsforhold. At musik ikke er et semantisk sprog, og dens primære (denotative) meningsniveau således er af rent grammatisk karakter (i modsætning til visuelle og verbale semiotiske ressourcer), gør det imidlertid problematisk at argumentere for betydningsdannelse alene ud fra studier af musikkens struktur. Af samme grund er formuleringen “kan tillægges” valgt med omhu – netop ud fra den grundlæggende erkendelse, at betydning under ingen omstændigheder er noget, som blot er – dvs. noget objektivt forekommende, på vegne af afsender, foreliggende i en given medietekst, – men derimod i høj grad afhænger af modtagers perception og fortolkning, som igen er betinget af sociokulturel habitus.Med ovenstående overvejelser in mente centrerer nærværende indlæg sig om Sjostakovitjs “Vals nr. 2” (7. sats i det kompilerede værk, Suite for Variety Stage Orchestra fra sidste halvdel af 1950’erne) og navnlig sammenhængen mellem på den ene side det betydningspotentiale, som musikken i sig selv kan tillægges i kraft af dens komposition, og på den anden side den betydning, der realiseres via musikkens interaktion med andre semiotiske ressourcer, nonverbale og verbale, visuelle og auditive. Jeg har valgt tre genremæssigt forskellige eksempler, hvori valsen indgår; nemlig spillefilmen Eyes Wide Shut (Kubrick, 1999), en reklamefilm for SkandiaBanken (2001) og dokumentarfilmen Fogh Bag Facaden (Guldbrandsen, 2003). Her vil jeg demonstrere ligheder og forskelle hvad angår realiseringen af valsens betydningspotentiale.

M3 - Paper uden forlag/tidsskrift

ER -

Bonde A. Populariseringen af Sjostakovitjs “Vals nr. 2”: potentiel og realiseret betydningsdannelse. 2008. Afhandling præsenteret på Danske musikvidenskaber 2008, København, Danmark.